سرویس استرداد وجه یا ریفاند چیست؟

ریفاند چیست
ریفاند چیست

سرویس ریفاند که به فارسی به ‌معنی برگشت یا استرداد است، همانطور که از نامش پیداست، سرویسی است که برای برگشت وجه مشتری ایجاد شده. به احتمال زیاد تا به حال این تجربه را داشته‌اید که  محصولی را خریداری کرده‌اید اما به دلایل مختلفی، از خرید منصرف شده‌ و از فروشنده خواسته‌اید پول شما را پس بدهد یا اگر فروشنده هستید، به دلیل انصراف خریدار یا تمام شدن موجودی محصول، لازم شده که پول خریدار را به او برگردانید. به سرویسی که امکان برگرداندن پول را به حساب خریدار فراهم می کند، سرویس ریفاند (Refund) یا استرداد وجه یا سرویس بازگشت وجه گفته می شود. بسته به شرایط که معمولا از قبل توافق شده است، ممکن است استرداد وجه به‌طور کامل انجام شود یا فقط بخشی از مبلغ به خریدار برگردانده شود.

بنابراین سرویس ریفاند، فرایندی است که در آن خریدار، از خرید کالا یا خدمتی که برای آن پول پرداخت کرده منصرف می ‌شود، آن کالا یا خدمات را به فروشنده پس می‌ دهد و تمام یا بخشی از پول پرداخت‌شده را پس می‌ گیرد. خوب است این نکته را یادآوری کنیم که سرویس ریفاند برای تراکنش هایی ارائه می شود که به‌صورت آنلاین و از طریق درگاه پرداخت اینترنتی انجام شده‌اند؛ یعنی فرایند خرید کالا یا خدمات به‌صورت آنلاین انجام شده و هزینه آنها پرداخت شده است.

سرویس بازگشت وجه

پس از اینکه خریدار از فروشنده می‌ خواهد که وجه پرداختی او را پس بدهد، فروشنده می تواند با سرویس بازگشت وجه، به‌راحتی مبلغ دریافت شده را به حساب مشتری واریز کند. البته همانطور که گفته شد، استفاده از سرویس ریفاند بستگی به شرایط و توافق اولیه بین فروشنده و خریدار دارد. برای مثال ممکن است در قرارداد خرید بلیت هواپیما ذکر شده باشد که در صورت انصراف، هزینه بلیت به شما برنمی گردد. در چنین موردی، طبیعتا نمی توانید انتظار استفاده از سرویس بازگشت وجه را داشته باشید.

سرویس ریفاند چگونه کار می کند؟

همانطور که در بخش قبل متوجه شدیم، سرویس ریفاند، سرویسی است که پس دادن پول مشتری را در بستر آنلاین امکان‌پذیر می کند. در صورتی که در شرایط معامله، امکان بازپرداخت وجه وجود داشته باشد، از این سرویس به دو شکل استفاده می شود: ریفاند کامل (بازپرداخت کامل پول) یا ریفاند جزئی (بازپرداخت بخشی از پول) و اینکه کدام‌یک از این دو شکل انجام شود، بستگی به شرایط و توافقی دارد که بین فروشنده و مشتری قبل از خرید صورت گرفته است.

در روند سنتی استرداد وجه، معمولا پس از اینکه خریدار، دلیل انصراف خود را اعلام کرد، با هماهنگی قسمت مرجوعی سفارشات، شماره کارت یا شبا از او گرفته می شود یا مشتری باید شماره کارت خود را در پنل کاربری وارد کند. بعد اطلاعات به واحد مالی ارجاع می شود تا پس از طی مراحل لازم، مبلغ به حساب مشتری برگردانده شود. در این روش، معمولا از چند ساعت تا چند روز، و حتی گاهی تا چند هفته طول می کشد تا پول به دست مشتری برسد که این موضوع مطمئنا بر میزان رضایت مشتری از کسب و کار تاثیرگذار است، ضمن اینکه وقت و انرژی زیاد از هر دو طرف گرفته می شود. در فضای کسب و کارهای اینترنتی ایران، همچنان بیشترین روش بازپرداخت وجه، به همین صورت دستی است. با این حال، در سال های اخیر، برخی شرکت ها به ارائه خدمات سرویس ریفاند پرداخته‌اند که همه این مسیر را به یک کلیک و چند ثانیه کاهش داده است.

با استفاده از سرویس استرداد وجه می توانید بدون نیاز به دریافت شماره کارت بانک یا شماره شبا از خریدار، تنها با یک کلیک در پنل کاربری خود یا در وب سرویس استرداد وجه، بخشی یا همه مبلغ واریزی خریدار را به حساب او برگردانید. اما وب سرویس ریفاند چیست؟

سرویس استرداد وجه

وب سرویس ریفاند در درگاه های پرداخت اینترنتی

برای اینکه بدانیم وب سرویس ریفاند در درگاه های پرداخت اینترنتی چگونه کار می کند، ابتدا به‌طور خلاصه ببینیم وب سرویس چیست؟ وب سرویس ‌ها قطعه کدهایی هستند که از طریق پروتکل‌ های استانداردی مثل HTTP، انتقال دیتا و اطلاعات را بین سرور و کلاینت امکان‌پذیر می ‌کنند. وب سرویس‌ ها پیام‌ ها و درخواست های کلاینت ها را دریافت می‌کنند و پاسخ‌ مناسب را برای آنها می ‌فرستند.

برای مثال، یکی از پرکاربردترین شیوه های استفاده از وب سرویس‌ ها، پنل های پیامکی در نرم افزارها یا سایت‌ های مختلف است. مثلا وقتی از دستگاه عابربانک پول برداشت می‌ کنید، پیامکی برایتان ارسال می شود که حاوی اطلاعات تراکنش انجام‌شده است. برای ارسال این پیامک از وب سرویس استفاده می شود؛ به این صورت که وب سرویسی که متصل به یک پنل پیامکی است، اطلاعات را از بانک دریافت کرده و آن را در اختیار پنل پیامکی قرار می دهد تا برای شما ارسال شود.

وب سرویس درگاه پرداخت اینترنتی هم یکی دیگر از این خدمات است. با استفاده از این وب سرویس، می توانید سایت یا پلتفرم خود را به شبکه بانکی کشور متصل کرده و درگاه پرداخت داشته باشید. برای اتصال به درگاه و انجام شدن تراکنش، چهار مرحله باید طی شود که عبارتند از: ارسال دیتا، انتقال کاربر به صفحه پرداخت، برگشت به سایت پذیرنده و تایید تراکنش.

وب سرویس ریفاند در درگاه های پرداخت اینترنتی نیز به معنای وجود سرویس بازگشت وجه در درگاه پرداخت آنلاین است. این روزها درگاه های پرداختی که از سرویس ریفاند بهره می برند، با اقبال فزاینده‌ای روبه‌رو هستند که زرین پال یکی از این درگاه های اینترنتی است.

بازگشت وجه در چه شرایطی اتفاق می افتد؟

در چه شرایطی از سرویس ریفاند یا استرداد وجه استفاده می شود؟ در موقعیت های مختلفی می توان از این سرویس استفاده کرد. در ادامه به چند موقعیت اصلی اشاره می کنیم.
تراکنش ناموفق: شاید بیشترین کاربرد سرویس ریفاند، در مواقعی است که تراکنش ناموفق اتفاق می افتد. به این معنا که در روند برداشت مبلغ از حساب و پرداخت به حساب دیگر، اختلالی پیش می آید و تراکنش به‌درستی انجام نمی شود. در این صورت، سرویس ریفاند فعال شده و مبلغ کسرشده، ظرف چند دقیقه تا حداکثر ۷۲ ساعت بعد به‌طور خودکار به حساب شما برگردانده می‌شود.

انصراف خریدار: مورد دیگری که نیاز به استفاده از سرویس ریفاند دارد، مواقعی است که مشتری از خرید خود منصرف می شود؛ یا به دلیل اینکه از کیفیت یا ظاهر کالا راضی نیست یا مشخصات کالای با چیزی که فروشنده در سایت اعلام کرده مغایرت دارد و یا اصولا تصمیمش عوض شده است (که البته این دلیل آخر در ایران، به‌جز در موارد معدودی، معمولا دلیل موجهی به‌حساب نمی آید و مورد قبول فروشنده قرار نمی گیرد، اما در اکثر کسب و کارهای اروپایی و آمریکایی چنین آپشنی وجود دارد). معمولا درگاه های پرداخت بین المللی مثل پی پل، برای چنین موقعیت‌ هایی ساز و کاری دارند که تمام عملیات ریفاند، به‌طور شفاف و خودکار انجام می شود. در ایران هنوز این سیستم همه‌گیر نشده و اغلب روند بازگشت وجه به‌صورت سنتی انجام می شود؛ با این حال، برخی شرکت ها مثل زرین پال این سرویس را ارائه می دهند تا عملیات استرداد وجه به‌صورت آنی و بدون هیچ دخالت انسانی انجام شود.

بازپرداخت خرید: برخی از فروشگاه های اینترنتی، برای برگرداندن مشتری و ترغیب خریداران به خریدهای بعدی، این امکان را فراهم می‌ کنند که بعد از هر خرید، بخش اندکی از مبلغ پرداخت‌شده به‌صورت خودکار به حساب خریدار برگردانده ‌شود.

بازپرداخت مالیات: بازپرداخت مالیات یکی از رایج‌ ترین انواع ریفاند در دنیاست که البته در حال حاضر در ایران مرسوم نیست. همه اجناسی که می خریم یا خدماتی که دریافت می کنیم، از پیش شامل مالیات شده‌اند و در واقع، ما علاوه بر قیمت آنها، مالیاتشان را هم پرداخت می کنیم. سرویس ریفاند در بازپرداخت مالیات به این صورت است که در پایان سال مالیاتی، مالیات هر فرد بر اساس مالیاتی که از درآمدش کسر می شود و نیز مالیاتی که همراه با قیمت کالاها و خدمات پرداخت کرده، محاسبه می شود و اگر مجموع این مالیات ها بیشتر از مبلغ مالیاتی باشد که بر اساس قانون باید بپردازد، اضافه پرداختی به حساب او ریفاند می ‌شود.

ریفاند استریم چیست

ثبت درخواست استرداد وجه زرین‌پال

یکی از ویژگی‌های پنل مدیریتی درگاه پرداخت زرین‌پال، امکان ثبت درخواست استرداد وجه تراکنش‌های انجام شده به صورت آنی و فوری است. به کمک سرویس استرداد وجه (ریفاند) زرین‌پال، در صورت تغییر یا لغو سفارش مشتریان، واریزی‌های اشتباه یا هرگونه الزامی جهت بازگرداندن وجه به خریدار، تمام مبلغ واریز شده یا حتی بخشی از آن را به صورت آنی و خودکار، به حساب آن‌ها واریز نمایید.برای آشنایی بیشتر می توانید راهنمای ثبت درخواست استرداد وجه زرین‌پال را مطالعه نمایید.

جمع‌بندی

در این مطلب، به‌طور خلاصه و مفید درباره سرویس ریفاند یا همان استرداد وجه صحبت کردیم و از مختصات آن و موقعیت هایی که می توان از آن استفاده کرد گفتیم. این سرویس یکی از خدمات اینترنتی مدرن روزگار ماست که در صورت همه‌گیرشدن، مخصوصا در درگاه‌ های پرداخت اینترنتی، می تواند نقش پررنگی در آسان تر شدن روند بازگشت وجه و نیز جلب اعتماد و علاقه مشتریان هر کسب و کاری داشته باشد.

سرویس ریفاند (استرداد وجه) زرین پال

مبلغ تراکنش را در لحظه برگشت بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.