دایرکت دبیت ( برداشت مستقیم از حساب) چیست؟ و چگونه کار می کند؟

دایرکت دبیت
دایرکت دبیت

دایرکت دبیت (Direct Debit) که به‌ فارسی، برداشت مستقیم از حساب ترجمه شده، نوعی عملیات بانکی است که در آن مشتری با یک کسب و کار، قراردادی امضا می کند که اجازه برداشت مبالغ مشخص در زمان های مشخص را به آن کسب و کار می دهد؛ البته با نظارت و پشتیبانی بانکی که حساب مشتری در آن است. بزرگ‌ترین مزیت این روش انتقال وجه این است که مشتری می‌تواند بدون نگرانی از فراموش کردن زمان پرداخت، بدون نیاز به وارد کردن شماره کارت یا هر اطلاعات دیگری و نیز بدون مراجعه به بانک، پرداخت‌ های ضروری تکرارشونده‌ی خود را انجام دهد؛ به این صورت که مشتری طی قراردادی، به بانکی که در آن حساب دارد یا شرکتی که از آن خدمات دریافت می‌ کند، اجازه‌ی برداشت از حساب خود را برای پرداخت هزینه های تکرارشونده‌ای مثل هزینه اشتراک وبسایت، قبض‌های آب و برق و گاز، اقساط وام و… می دهد.

برداشت اتوماتیک از حساب چگونه کار می کند؟

در بخش قبل گفتیم که کارکرد اصلی دایرکت دبیت یا برداشت اتوماتیک از حساب، واریز مبالغی از حساب مشتری به حساب کسب و کار است که عموما برای پرداخت ‌های دوره‌ای و تکرارشونده‌ای که زمان پرداخت مشخصی دارند استفاده می شود.
در واقع، در روش دایرکت دبیت، مشتری به بانک خود اجازه می دهد که در زمان های خاص، تا سقف مبلغی که در قرارداد مشخص شده، از حساب او پولی را به حساب کسب و کار طرف قرارداد واریز کند. این کار تا وقتی قرارداد جاری است انجام می شود، اما مشتری می‎تواند هر وقت خواست این قرارداد را لغو کند و اجازه برداشت را از حسابش را از کسب و کار پس بگیرد. از طرف دیگر، کسب و کار می تواند تغییراتی در مبلغ و زمان برداشت از حساب مشتری بدهد، اما فقط در صورتی که از قبل، موافقت او را گرفته باشد.
در دنیا از این روش پرداخت، برای موارد بسیاری مثل شهریه سالیانه دانشگاه و مراکز آموزشی، اجاره خانه، اقساط وام، قبض های خدماتی و غیره استفاده می شود. در ایران نیز استفاده از سرویس دایرکت دبیت به‌تازگی در حال رونق گرفتن است، اما هنوز وارد موارد روزمره زندگی نشده و بیشتر برای پرداخت حق اشتراک سامانه های فیلم و سریال یا بازی اینترنتی استفاده می ‌شود؛ به این صورت که کسب و کار مورد نظر، مثل سامانه پخش فیلم و سریال یا شرکت گاز یا برق، بر اساس قراردادی که با مشتری امضا کرده‌اند، حق اشتراک یا مبلغ قبض مشتری را در زمان مشخص شده، که یا ماهانه است یا سالانه، از حساب مشتری برداشت کرده و به حساب خود واریز می کنند.

مزایای دایرکت دبیت

بیشتر بخوانید: سامانه پایا چیست؟

مزایای استفاده از دایرکت دبیت چیست؟

سرویس برداشت اتوماتیک از حساب به کسب ‌و کارها اجازه می ‌دهد با امضای قراردادی با مشتریان خود، به‌صورت دوره‌ای و منظم و به‌طور خودکار از حساب آنها برداشت کنند. این روش برای هر دو سمت مشتری و کسب و کار، مزیت هایی دارد.

مزایای دایرکت دبیت برای کسب و کارها

  • کاهش بار عملیاتی و هزینه‌ها

با استفاده از سرویس برداشت خودکار از حساب، کسب و کار دیگر لازم نیست برای یادآوری تمدید اشتراک یا پرداخت بدهی به مشتریان خود، ایمیل یا پیامک بفرستد، چون در موعد مقرر، مبلغ مشخص شده به‌طور خودکار از حساب مشتری برداشت می‌ شود. به این ترتیب، هم روند کار سریع‌تر و آسان‌تر پیش می رود و هم هزینه ها کاهش می یابد.

  • کاهش ریسک معوقات

مزیت دیگر دایرکت دبیت برای کسب و کارها این است که با توجه به اجازه‌ای که برای برداشت منظم از حساب مشتریان خود دارند، ریسک ایجاد یا انباشت بدهی‌های معوق مثل اقساط وام مشتریان برای آنها تقریبا صفر می شود.

  • بهبود تجربه کاربری

معمولا مشتریان همیشه دنبال خدماتی هستند که به‌راحتی در دسترسشان باشد، امکانات مناسبی به آنها ارائه کند و عملکرد بالایی نیز داشته باشد. هر کسب و کاری که بتواند برای مشتریان و کاربران خود چنین شرایطی را فراهم کند، می تواند به وفاداری مشتریان امیدوار باشد. دایرکت دبیت، روش موثری برای ایجاد چنین تجربه‌ای است.

  • تداوم جریان نقدینگی

تداوم جریان نقدینگی از دیگر مزایای سرویس دایرکت دبیت برای کسب و کارهاست. با استفاده از این سرویس، شرکت ها می توانند مطمئن باشند که مبالغ مشخصی در زمان مقرر به حساب آنها واریز می‌شود. در این شرایط کسب و کار نگرانی‌ای از بابت کمبود میزان نقدینگی نداشته و قدرت پیش ‌بینی و انعطا‌ف ‌پذیری بیشتری برای تصمیمات مالی خواهد داشت.

مزایای دایرکت دبیت برای مشتریان و کاربران

  • پرداخت به‌موقع بدهی ها

مشتریان با استفاده از برداشت مستقیم از حساب، دیگر لازم نیست نگران فراموش کردن زمان پرداخت قبض ‌ها و قسط های خود باشند که در صورت تاخیر ممکن است شامل جریمه دیرکرد شوند.

  • امنیت

دایرکت دبیت روش امنی برای پرداخت است، زیرا اطلاعات حساب مشتری فقط یک بار وارد می‌شود و نیز مبلغ مورد نظر تنها در صورتی از حساب او برداشت می‌ شود که از قبل اجازه آن را صادر کرده باشد. در این اجازه، مبلغی به‌عنوان سقف برداشت تعیین شده است که کسب ‌و کارها نمی ‌توانند بیشتر از آن مبلغ از حساب مشتری برداشت کنند.

  • سرعت و صرفه‌جویی در زمان

با استفاده از دایرکت دبیت دیگر لازم نیست هر ماه، برای پرداخت قبض ها و قسط ها یا تمدید اشتراک‌ های خود زمانی صرف کنید، چون برداشت‌ ها در زمانی که مشخص کرده‌اید به‌طور اتوماتیک انجام می شوند و شما حتی لازم نیست وارد درگاه پرداخت شوید و شماره کارت یا رمز عبور وارد کنید. پس حتی ذهنتان هم از این بابت در آرامش خواهد بود.

  • کاهش نرخ تراکنش ناموفق

از دیگر مزایای استفاده از دایرکت دبیت که هم برای کسب و کارها اهمیت دارد و هم مشتریان، کاهش نرخ تراکنش ‌های ناموفق است؛ به این صورت که اگر مانده حساب مشتری کافی نباشد یا کارت بانکی او منقضی یا مسدود شده باشد، پیش از اینکه زمان پرداخت فرا برسد، به او اطلاع داده می شود تا مشکل را رفع کند و به این صورت، به مشکل تراکنش ناموفق برنمی خورد.

برداشت مستقیم از حساب

بیشتر بخوانید: سامانه ساتنا چیست؟

چه کسب و کارهایی می توانند از دایرکت دبیت استفاده کنند؟

اصولا استفاده از سرویس برداشت اتوماتیک، محدود به یک یا چند حوزه کاری خاص نمی شود و طیف وسیعی از کسب و کارها می ‌توانند از این سرویس پرداخت استفاده کنند. ازجمله زمینه های کاری که امکان بیشترین بهره برداری از این سرویس را دارند، عبارتند از:

  • شرکت‌های بیمه و فعالان حوزه سلامت
  • باشگاه‌های ورزشی
  • بخش آموزش برای دریافت شهریه مهدکودک، مدارس، دانشگاه ها، حق اشتراک سرویس مدرسه و نیز تمدید خودکار عضویت اعضای مراکز فرهنگی و هنری.
  • برخی نهادها و سازمان‌های دولتی مثل پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری ‌ها برای دریافت جریمه های رانندگی، عوارض نوسازی شهری، عوارض آزادراه ‌ها و …
  • صرافی ‌های رمزارز، کارگزاری ‌های بازار سرمایه و صندوق‌های سبدگردان در صورتی که برای کاربران خود کیف پول الکترونیک فعال کرده و از کاربر اجازه دریافت کرده باشند، می توانند با استفاده از دایرکت دبیت، این کیف پول را برای معامله‌ های بعدی شارژ ‌کنند.
  • شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت یا خدمات تلفن همراه نیز می توانند با استفاده از دایرکت دبیت با شارژ بسته های اینترنت کاربران یا افزایش اعتبار پولی سیم کارت در زمان های مشخص، از قطعی اینترنت یا اختلال در عملکرد تلفن همراه مشتریان جلوگیری ‌کنند.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم هرچه که درباره سیستم برداشت خودکار یا دایرکت دبیت لازم است بدانید را برایتان توضیح دهیم. در این توضیحات متوجه شدیم که اصلی ترین دلایلی که می توانند ما را، به‌عنوان مشتری یا کسب و کار، به استفاده از این سرویس نوین خدمات بانکی ترغیب کنند عبارتند از: برداشت و پرداخت لحظه‌ای، امکان برداشت تا سقف معین و در زمان مشخص توسط کسب و کار از حساب مشتری، فقط در صورتی که از پیش در قرادادی مجوز این کار را صادر کرده باشد، امکان ویرایش و لغو قرارداد توسط مشتری در هر زمان و پرداخت شدن خودکار قبض ها و قسط ها و دیگر مبالغی که باید به‌طور دائمی پرداخت کنیم، بدون نیاز به وارد کردن مجدد اطلاعات بانکی برای هر پرداخت و بدون نگرانی از فراموشی موعد پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.