اینستاگرام مارکتینگ چیست؟ ابزارهای اینستاگرام مارکتینگ کدام است؟

اینستاگرام مارکتینگ
اینستاگرام مارکتینگ

اینستاگرام مارکتینگ که در واقع همان بازاریابی در اینستاگرام است، یکی از انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی است. این پلتفرم شبکه های اجتماعی به برندها کمک می کند تا بتوانند با مخاطبان زیادی ارتباط برقرار کنند و آگاهی از برند و در نهایت، فروش را افزایش دهند.

سال 2010 با ورود اینستاگرام، طوفانی در شبکه‌های اجتماعی اتفاق افتاد. بیشتر کسانی که اهل شبکه ‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توئیتر بودند، به اینستاگرام هم روی خوش نشان دادند و حتی بسیاری از افرادی که پیش از آن سروکاری با این فضا نداشتند، عضو این شبکه اجتماعی تازه‌وارد شدند.
شاید اولین و مهم‌ترین دلیل این استقبال گسترده، عکس‌محور بود این شبکه اجتماعی بود که برای اغلب افراد جذابیت بیشتری داشت تا خواندن متن‌ های بدون تصویر و گاهی طولانی در شبکه های دیگر. اما اینستاگرام به‌تدریج از صرف عکس و تصویر خارج شد و حالا غیر از به‌ اشتراک گذاشتن تصویر، ویدیو و متن، کاربردهای بسیار دیگری هم دارد که ازجمله مهم‌ترین آنها اینستاگرام مارکتینگ است. اما واقعا بازاریابی در اینستاگرام موثر است و می ارزد که برای آن هزینه کنیم؟ در ادامه با نگاهی به آمار و ارقام داخلی و خارجی، جواب این سوال را پیدا می کنیم. با آموزش اینستاگرام مارکتینگ با ما همراه باشید.

خدمات اینستاگرام مارکتینگ

مزایای بازاریابی در اینستاگرام برای کسب و کارها

آمارها نشان می دهند که اینستاگرام ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد که این شبکه را به دومین شبکه اجتماعی پربازدید بعد از فیسبوک تبدیل کرده است. همچنین اینستاگرام چهارمین برنامه نصب‌شده توسط کاربران در دنیاست و رتبه نهم سرچ گوگل را دارد. کاربران اینستاگرام به‌طور متوسط روزانه ۵۳ دقیقه را در این شبکه اجتماعی می گذرانند و 80 درصد آنها کالا و خدمات موردنیازشان را در این پلتفرم جستجو می کنند. همچنین 90 درصد کاربران، حداقل یک پروفایل تجاری یا فروشگاه آنلاین را در این شبکه اجتماعی دنبال می کنند.

آمارهای مربوط به ایران نیز نشان می دهند که تا سال 2018 حدود 24 میلیون نفر کاربر اینستاگرام بوده‌اند؛ یعنی 30 درصد جمعیت کل کشور که این رقم تا اواخر سال 2020 به 54 درصد هم رسید.
احتمالا شما هم موافقید که با این اعداد و ارقام، اینستاگرام مارکتینگ ایده خوبی است که می تواند اهداف بازاریابی، یعنی ارتباط با مخاطبان و تبدیل آنها به مشتری، معرفی محصولات و خدمات و در نهایت، افزایش فروش و درآمدزایی را محقق کند.
مزیت دیگر اینستاگرام که باید در نظر گرفت فرصت های افزایش فروش است. بر اساس تحقیقاتی که شرکت فیسبوک در سال 2019 انجام داد، 65 درصد از افراد شرکت‌ کننده در نظرسنجی گفتند که بعد از دیدن یک برند در اینستاگرام، از وبسایت یا اپلیکیشن آن برند بازدید کرده‌اند و 46 درصد از مصاحبه شوندگان از برندی که در اینستاگرام با آن آشنا شده‌اند، به‌ صورت آنلاین یا آفلاین خرید کرده‌اند.
مشخص است که مزیت اصلی اینستاگرام مارکتینگ، دسترسی به مخاطبان گسترده‌ای است که به طور فعال با برندهای حاضر در این شبکه اجتماعی در تعامل هستند و می خواهند از آنها خرید کنند؛ اما مزایای اینستاگرام مارکتینگ برای کسب و کارها به همین مورد محدود نمی شود. در چند سال گذشته، اینستاگرام از پلتفرمی برای نشان دادن ثروت یا دستاوردهای فردی، به یک پلتفرم مفید برای اهداف تجاری تبدیل شده است. دیگر مزایای این روش بازاریابی برای کسب و کارها و برندها عبارتند از:

• تقویت برند با اینستاگرام مارکتینگ

اینستاگرام مارکتینگ برای ساختن برند و افزایش آگاهی از برند معجزه می کند. 83 درصد از کاربران اعلام کرده‌اند که این شبکه اجتماعی برای پیدا کردن محصولات یا خدمات جدید به آنها کمک کرده است. از این هم جالب‌‍تر این است که مردم اعتماد بیشتری به برندهای ارائه شده در اینستاگرام نشان می دهند. 74 درصد از کاربران، برندهای دارای حساب اینستاگرام را مناسب نیازهایشان می دانند و 78 درصد هم معتقدند این برندها محبوب هستند. در مقابل، برندهایی که اکانت اینستاگرام ندارند احتمال بیشتری دارد که مشتریان بالقوه خود را از دست بدهند.

• بهبود و گسترش تعامل با مخاطبان

شبکه های اجتماعی یکی از بهترین کانال ها برای حفظ ارتباط با مشتریان هستند؛ زیرا به شما این امکان را می دهند که از طریق لایک یا کامنت از مخاطبان خود بازخورد دریافت کنید، آنها را با محتوای جذاب درگیر کنید، به آنها پیشنهادات ویژه بدهید و بسیاری راهکارهای دیگر. می‌ توان گفت اینستاگرام در تعامل با مشتری، بهتر از دیگر شبکه های اجتماعی کار می کند. برای مثال، معمولا یک عکس در اینستاگرام 23 درصد بیشتر از یک پست در فیسبوک از مخاطبان بازخورد می گیرد، با اینکه کاربران فعال فیسبوک دو برابر کاربران فعال اینستاگرام است. این مثال، می تواند بر مزیت تصویری بودن اینستاگرام تاکید کند.

• افزایش فروش با بازاریابی در اینستاگرام

با آمارهایی که خواندیم، متوجه شدیم که مخاطبان اینستاگرام با میل و رغبت از برندهای موجود در این شبکه اجتماعی خرید می کنند. تعداد این خریداران رقم بسیار بزرگی است؛ به طوری که فقط در آمریکا 11درصد از کاربران رسانه های اجتماعی، از اینستاگرام خرید می کنند. کسب و کارها با آگاهی از این ویژگی های خاص اینستاگرام، می توانند از اینستاگرام مارکتینگ نهایت استفاده را ببرند. علاوه بر تعداد قابل توجه مخاطبان و خریداران بالقوه، اینستاگرام با ارائه مجموعه ای قوی از ابزارها که به کاربران امکان می دهد مستقیما از اینستاگرام خرید کنند، نرخ تبدیل مخاطبان به خریدار را افزایش می دهد. از جمله این ابزارها، امکان ایجاد لینک در استوری اینستاگرام، تگ های خرید، تبلیغات و موارد بسیار دیگر است.

استراتژی اینستاگرام مارکتینگ

بیشتر بخوانید:اینگیجمنت اینستاگرام چیست؟ و چگونه محاسبه می شود؟

• وجود فرصت های فراوان برای رشد مخاطب

اینستاگرام امکان هدف ‌گذاری (Targeting) دقیق مخاطبان را ایجاد کرده است؛ این امکان به کسب و کارها کمک می کند که دسترسی‌شان را به مخاطبان هدف افزایش دهند. این فرصت از طریق مدیریت تبلیغات اینستاگرام و گزینه های آن در اختیار کسب و کارها قرار گرفته است. امکان هدف گذاری، یکی از این گزینه هاست که با کمک آن می توانید مناسب ترین و مربوط ترین مخاطب را با توجه به اطلاعات جمعیت شناختی، علایق، رفتار و موارد دیگر، به‌دقت مشخص کرده و برای جذب آنها هدف ‌گذاری کنید.
در بخش بعد به این می پردازیم که با چه ابزارها و روش هایی می توانیم از مزایایی که برای اینستاگرام عنوان کردیم، در مسیر اینستاگرام مارکتینگ بهره ببریم.

ابزارهای اینستاگرام مارکتینگ

اینستاگرام ابزارهای متنوعی در اختیار افراد و کسب و کارها قرار می دهد تا بتوانند از امکانات و فرصت های فوق‌العاده این پلتفرم بیشترین استفاده را ببرند. اصلی‌ترین و شناخته شده‌ترین ابزارها و روش های اینستاگرام مارکتینگ عبارتند از:

  • هشتگ گذاری

استفاده از هشتگ درست و مناسب می تواند باعث دیده شدن بیشتر اکانت و محصولات شما شود و حتی کسانی را که برند شما را نمی شناختند، وارد صفحه شما کرده و تبدیل به مشتری بالقوه کنند.

  • استوری

استوری ها با توجه به اینکه برای مدت 24 ساعت فعال هستند و حذف نمی شوند، می توانند به بازاریابی شما کمک فراوانی کنند. خصوصا اینکه امکان هایلایت کردن آنها و ماندنشان برای مدت طولانی در صفحه شما وجود دارد. سعی کنید استوری ها را با طراحی جذاب و کیفیت بالا ارائه کنید تا وقتی در فید فالوئرهایتان دیده می شوند، آنها را ترغیب کنند که بقیه استوری ها و پست های شما را هم ببینند.

  • ویدیوی زنده (لایو)

اصولا اینستاگرام جایی برای تصویر است؛ عکس یا ویدیو و طبیعتا جذابیت ویدیو برای اکثر افراد بیشتر از عکس است. لایوهای کوتاه و جذاب درباره محصولات یا خدمات شما می تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در جلب نظر مخاطبان شما داشته باشد.

  • تگ لوکیشن

اگر علاوه بر شبکه‌ های اجتماعی، فروشگاه فیزیکی هم دارید، با تگ کردن لوکیشن فروشگاه روی عکس یا ویدیو، اعتماد فالوئرها را بیشتر جلب خواهید کرد.

مواردی که نام برده شد، اصلی‌ ترین و موثرترین ابزارهایی هستند که می توانند در فرایند اینستاگرام مارکتینگ به شما و کسب و کارتان کمک کنند؛ اما اینها تنها ابزارهای موجود نیستند و طبیعتا ابزارهایی چون پست اینستاگرام، ریلز اینستاگرام، کامنت، دایرکت، تبلیغات توسط اینفلوئنسرها یا صفحات پرمخاطب و بسیاری موارد دیگر هم وجود دارند که در این مسیر به کمک شما می آیند.

اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

اصول اینستاگرام مارکتینگ

1.بیو قوی، از اصول بازاریابی در اینستاگرام

بیو چیزی فراتر از اسم کسب و کار، نام کاربری و URL وب سایت شماست. بیو اینستاگرام یعنی ارائه یک نمای کلی از کسب و کار شما، یک عکس پروفایل و کمتر از 150 کاراکتر متن. متن بیو را واضح، مختصر و متقاعد کننده بنویسید. یک تصویر پروفایل قوی انتخاب کنید که نمایان‌گر برند شما باشد و به آن احساسی واقعی و انسانی بدهد. برای تشویق کاربران به کلیک کردن روی لینک، از فراخوان برای اقدام استفاده کنید و به‌طور مرتب آن لینک را تغییر دهید تا بتوانید مخاطبان را به سمت صفحات مناسب هدایت کنید.

2.مخاطب خود را مشخص کنید

محصول یا خدمات شما هرچه که باشد، مهم این است که شما باید مخاطب خود را بشناسید. جذاب‌ترین محتوای اینستاگرام در جهان هم اگر با دقت کافی برای مخاطب شما تنظیم نشود، هیچ فایدهای نخواهد داشت. یک راه مهم برای تعریف مخاطبان اینستاگرام شما، ساختن پرسونا است. پرسونای اینستاگرام شخصیتی است که بر اساس ویژگی‌ ها، دغدغه ‌ها و سوالات مشتریان شما در اینستاگرام شکل می گیرد. وقتی بتوانید چنین شخصیتی را بسازید، در واقع مخاطب خود را شناخته‌اید.
پس از ساختن پرسونا، استفاده از بخش اینسایت (insights) و تجزیه و تحلیل آن برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مخاطبانتان می تواند مفید باشد. راه های دیگری که برای شناخت و مشخص کردن مخاطب وجود دارد اینها هستند:

  • استفاده از ابزار سوشال لسینینگ یا گوش دادن به شبکه های اجتماعی که به شما کمک می کند متوجه شوید مصرف کنندگان درباره برند شما چه می گویند.
  • گفت‌وگو با مخاطبان برای اینکه بدانید چه چیزی را باید بهبود ببخشید.
  • بررسی ترندهایی که مخاطبان شما آنها را دنبال می‌کنند تا با کمک آنها بتوانید استراتژی ‌بازاریابی مناسب با مخاطبتان را بسازید.

3.داشتن اهداف قابل اندازه‌گیری،یکی از اصول اینستاگرام مارکتینگ

یک استراتژی خوب، با اهداف کاملا مشخصی شروع می شود که می توانید در طول کمپین خود آنها را اندازه گیری و ارزیابی کنید. هیچ کمپین اینستاگرامی بدون این اهداف کامل نیست. به یاد داشته باشید که اهداف خوب، مشخص، قابل اندازه گیری، واقع بینانه، قابل دستیابی و دارای ضرب‌الاجل (deadline) هستند. ممکن است لازم باشد چندین هدف کوچک تعیین کنید که منجر به یک هدف بزرگ‌تر می شود. با بررسی مداوم اهداف و موفق شدن در آنها، انگیزه‌تان را برای راه‌اندازی کمپین های بازاریابی موفق حفظ می کنید.

مزایای اینستاگرام مارکتینگ

بیشتر بخوانید:اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

4.به‌طور مرتب پست و استوری بگذارید

یک برنامه منظم برای پست گذاشتن در صفحه اینستاگرام خود داشته باشید. توصیه کلی این است که حداقل یک بار در روز پست بگذارید و چندین بار در روز استوری داشته باشید. شاید لازم باشد این پست ها را از قبل برنامه ریزی و آماده کنید تا یک روز را هم از دست ندهید. در عین حال، باید مراقب این نکته باشید که اگر محتوای با کیفیت یا حرف مفیدی برای گفتن ندارید، چیزی پست نکنید. بهتر است سه بار در هفته، محتوایی با بالاترین کیفیت پست کنید تا اینکه هر روز پست داشته باشید اما با کیفیتی پایین.

5. از اصول بازاریابی در اینستاگرام، رعایت قانون 80/20

اینستاگرام، پلتفرمی برای ایجاد ارتباط است. مصرف کنندگان دوست دارند برندها را دنبال کنند، اما فقط در صورتی که احساس کنند سود متقابل دریافت می کنند. مخاطبان شما دوست ندارند بیش از حد تبلیغات یا پست های تبلیغاتی ببینند. بنابراین، قانون 80/20 را برای تبلیغات و بازاریابی در اینستاگرام رعایت کنید؛ یعنی فقط 20 درصد از پست های شما باید تبلیغاتی باشد و 80 درصد بقیه باید مربوط به برندتان، ایجاد ارتباطات و ایجاد ارزش برای مخاطبان باشد.

جمع بندی

در این مقاله به تعریف اینستاگرام مارکتینگ، مزایا، ابزارها و اصول این روش بازاریابی پرداختیم و متوجه شدیم که بازاریابی در اینستاگرام برند شما را تقویت می ‌کند، مخاطبانِ مشتاقِ خرید برای شما به ارمغان می‌آورد و آنها را در تعامل با کسب و کار شما نگه می دارد؛ به شرطی که از ابزارها و اصول آن به‌درستی استفاده کنید.اگر در اینستاگرام کسب و کاری دارید، حتما نیاز به یک درگاه پرداخت اینترنتی دارید. در این صورت می توانید روی درگاه پرداخت اینترنتی زرین پال حساب کنید که یک درگاه امن با کاربری آسان است که مطمئنا برای مشتریان شما هم جذاب خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.