استارت‌‌آپ‌های فین‌تک چگونه صنعت بانکداری جهانی را به چالش کشیده‌اند؟

فین تک و بانکداری

فوتبال دستی، مبل‌های راحتی، تراس با آبمیوه و سایبان، بازی‌های کامپیوتری و … هیچ‌کدام از این‌ها شبیه تصویر ما از یک موسسه مالی و اعتباری و یا یک شرکت خدمات بیمه‌ای نیستند! ولی این تصویر به زودی تغییر خواهد کرد، چرا که استارت‌ آپ‌ های فین تک در راه هستند.

فوتبال دستی، مبل‌های راحتی، تراس با آبمیوه و سایبان، بازی‌های کامپیوتری و … هیچ‌کدام از این‌ها شبیه تصویر ما از یک موسسه مالی و اعتباری و یا یک شرکت خدمات بیمه‌ای نیستند! ولی این تصویر به زودی تغییر خواهد کرد، چرا که استارت‌ آپ‌ های فین تک در راه هستند.

روز به روز تعداد کابرانی که به دنبال دریافت خدمات راحت‌ و ارزان در گوشی‌های همراه خود هستند بیشتر و بیشتر می‌شوند. مردم دنیای امروز مطمئنا ترجیح می‌دهند که وقت خود را صرف کارهای مهم‌تری از صف‌های طولانی بانک‌های سنتی بکنند و همین آغاز شکل‌گیری صنعت جدیدی به نام فین تک یا همان (Financial Technology) است.

تغییر برای بانک های سنتی دشوار است

مشکل اینجاست که تغییر برای بانک ها دشوار است. بانک‌ها برای اینکه بتوانند تکنولوژی جدیدی را به ساختار خود اضافه کنند می‌بایست مسیر بروکراتیک پیچیده‌ای را طی کنند. بانک‌ها شبیه قطارهای غول پیکیری هستند که در مسیرهای مشخص در حال حرکت هستند و تغییر مسیر برای آن‌ها دشوار است. ولی کسب و کارهای کوچک اینچنین نیستند، قدرت خطر کردن بالایی دارند و می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان بارها و بارها تغییر مسیر بدهند تا بهترین مسیر را بیابند.

بنا به پیش‌بینی موسسه‌ای در آمریکا تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۵٪ بانکداری جهانی توسط استارت آپ‌های فین تک انجام خواهند گرفت. این روند همین حالا هم آغاز شده است و استارت‌ آپ های فین تک بسیاری هستند که دارایی شان بیشتر از برخی بانک های سنتی است. یکی از معروف‌ترین این استارت‌آپ‌ها Pay Pal است که به تنهایی باندازه ۸ بانک قدرتمند آمریکایی دارایی دارد و توانسته است از طریق تسهیل انتقال پول به اقصی نقاط جهان طرفداران بسیاری بیابد.

از دیگر استارت‌آپ های فین تک که به رقبای جدی بانک‌ها تبدیل شده اند می توان به استارت آپ‌ ‌های زیر اشاره کرد:

iZettle : روشی قدرتمند برای دریافت وجه در فروشگاه‌های کوچک و متوسط

Simple : سیستم مدیریت امور مالی با تجربه کاربری قدرتمند و ساده

Mondo : بانکی هوشمند به هوشمندی گوشی همراه شما با ارسال نوتیفیکیشن‌های هوشمند

Fundbox : شیوه‌ای نوین برای حمایت‌ از رشد کسب و کارها با تامین مالی آن‌ها زمانی که مشتریان قصد دارند با فاصله زمانی مبلغ آن‌ها را پرداخت کنند.

BitPay : سیستم انجام پرداخت های عادی و روزانه با استفاده از واحد بیت کوین و تکنولوژی زنجیره‌ بلوکی

Zopa : سرویس قرض دادن پول به یکدیگر

Square :‌ یک دستگاه POS واقعی بر روی موبایل

و صدها و هزاران استارت آپ‌ فین تک دیگری که در این حوزه شکل گرفته‌اند.

تجربه کاربری : برگ برنده استارت آپ های فین تک

استارت آپ های فین تک برخلاف خدمات متداول بانکی، اغلب بر روی حل یک مشکل خاص تمرکز می‌کنند و همین باعت می‌شود که قادر باشند تجربه کاربری منحصر بفردی را در محصولات خود پدید بیاورند. استفاده از اغلب نرم‌افزارهای مالی بر روی گوشی و یا مرورگر کار پیچیده‌ و زمان‌بری است و همین باعث شده است که استارت‌ آپ‌های فین تک خلاقانه به ارائه راه‌حل‌هایی درباره آن بپردازند.

عکس العمل بانک های سنتی به ظهور استارت آپ های فین تک

موسسه IDC and SAP بیش از ۲۵۳ موسسه مالی در اروپا را بررسی کرده است تا عکس ‌العمل آن ها به ظهور استارت‌آپ‌های فین تک را دریابد. نتایج حاصل از این تحقیق نتایج جالبی هستند و نمایش می‌دهند که کدام کشورها با آغوش گرم‌تری پذیرای استارت آپ های فین تک بوده اند. در حال کلی بانک ها به سه شکل نسبت به ظهور استارت آپ ‌های فین تک در حوزه فعالیت آن‌ها عکس العمل نشان می‌دهند:

۱. آن‌ها را یک تهدید بزرگ به حساب می‌آورند

بیشترین کشوری که در اروپا ظهرو استارت‌آپ‌های فین تک را تهدید می‌پندارد کشور فرانسه است. ۴۰٪ بانک‌های فرانسوی تصور می‌کنند که نباید اجازه بدهند استارت آپ های فین تک رشد کنند.

۲. با آن‌ها وارد همکاری می شوند

۴۷٪ بانک‌های ایتالیایی و ۴۰٪ بانک‌های انگلستان استارت‌آپ های فین تک را در کنار خود می‌بینند و با وجود فعالیت‌های مستقل وارد همکاری‌های مشترک با یکدیگر می‌شوند.

۳. آن‌ها را می‌خرند!

این روش که به تازگی طرفداران بسیاری پیدا کرده است در اسپانیا و پرتغال بسیار محبوب است. بانک BBVA که دومین بانک بزرگ اسپانیا است در طول چند سال گذشته چندین استارت‌آپ بزرگ بین المللی مانند Holvi (فنلاند) و Simple (آمریکا) را خریداری کرده است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسیاری به شکل VC توسط بانک‌های مختلف جهان شکل گرفته اند تا بتوانند با خرید و یا پرورش استارت‌ آپ های فین تک از قافله جذب کاربرانی که به دنبال خدمات سریع و راحت هستند عقب نمانید.

در همین رابطه ببینید:

 

Posted by
مهری سیاه‌ریش

کارشناس ارشد مدیریت کسب وکار (MBA) وبلاگ‌نویس کسب و کار و محقق حوزه بازاریابی محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.