کش بک چیست؟ و چطور باعث خرید بیشتر می شود؟

کش بک چیست؟
کش بک چیست؟

کش بک چیست؟ کش بک (Cashback) یا برگشت نقدی عبارتی است که این روزها بیشتر و بیشتر در مورد آن می‌ شنویم؛ اما شاید اطلاعات کامل و دقیقی در مورد مفهوم و کارکرد آن نداشته باشیم. کشبک در واقع نوعی تخفیف دادن به مشتری برای بالاتر بردن وفاداری مشتری، جذب مشتریان بیشتر، تبلیغ برند و افزایش فروش است؛ اما تفاوت‌ هایی نیز با تخفیف دادن دارد که در این مقاله در مورد آن توضیح خواهیم داد. کش بک (Cashback Reward Platform) نوعی پاداش و پیشکش به مشتری است.

در کش بک، مقداری از تراکنش نهایی مشتری که از شما خرید کرده است، به کیف پول الکترونیکی آن شخص برگشت داده می شود تا به نوعی از خرید وی از مجموعه یا فروشگاه شما تقدیر به عمل آمده باشد. یک امتیاز اعتباری اضافی که در آن درصدی از خریدهای مشتری های واجد شرایط، در کارت اعتباری دارنده کارت بازپرداخت می شود.

کش بک چیست و چگونه کار می‌کند؟

کش بک چیست؟

مفهوم کش بک در سال ۱۹۸۶ زمانی که Discover Financial Services، یک کارت اعتباری بدون کارمزد سالانه، سقف اعتباری بالاتر از حد معمول و پاداش برای خریدهای خاص توسط مورگان استنلی وارد دنیای لغات شد. کشبک که در واقع یک پاداش یا پیشکش برای بالاتر بردن انگیزه خرید مشتری است، عمدتاً توسط شرکت‌ های کارت اعتباری برای تشویق مصرف‌ کنندگان به خرید اعتباری بیشتر استفاده می ‌شود.
ویژگی کش بک به دارنده کارت اعتباری یا همان مشتری اجازه می دهد تا درصدی (معمولاً از ۰.۲۵ تا ۵ درصد) از هزینه های خرید را در صورت واجد شرایط بودن، دوباره به دست آورد. در همین حال، فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات کارت های اعتباری در اروپا و آمریکا وجود دارند که درصد ثابتی از هر خرید مشتری را در کیف پول دیجیتالی وی ذخیره می کنند.

مشتری می تواند از این پول ذخیره شده در کیف پول دیجیتالی اش در خریدهای بعدی استفاده کند یا با انتخاب کردن دریافت نقدی، مبلغ را به کارت اعتباری خود بازگردانده و نقدش کند. این سیستم رفته رفته در کشور ما ایران نیز در حال پیاده سازی است و فروشندگان و مشتریان کم کم با مفهوم و کاربردهای کش بک در حال آشنا شدن هستند.

انواع کش بک

موارد زیر رایج ترین اشکال کشبک هستند:

کشبک با نرخ ثابت: دریافت وجه نقد با نرخ ثابت، بدون توجه به نوع خرید و مقدار هزینه تراکنش: برخی از کارت های اعتباری یا فروشگاه ها در ازای هر مبلغ خرید و در هر بار خرید شما، مبلغ ثابتی را به صورت درصد (برای مثال ۲ یا ۳ درصد مبلغ کل تراکنش) به کارت اعتباری شما باز می گردانند.
• کش بک با نرخ سطحی و پلکانی: در این نوع کش بک، مقدار پول بازگشتی به کارت شما با توجه به مقدار خریدی که در هر متربه، روز، ماه یا سال انجام می دهید، به صورت پلکانی افزایش پیدا می کند. برای مثال اگر مقدار خرید ماهانه شما زیر ۵ میلیون تومان باشد، ۲ درصد از مبلغ خرید ماهیانه در قالب کشبک به شما بازگشت داده می شود و اگر مقدار خرید شما به صورت ماهیانه بالای ۵ میلیون تومان باشد، ۳ درصد از مبلغ خرید ماهیانه به حساب شما کشبک می شود.
• کشبک با نرخ های متفاوت (بسته به نوع جنس و خدماتی که می خرید): در این نوع از کش بک، شما با نرخ های متفاوتی برای برگشت نقدی تراکنش تان روبرو هستید. برای مثال نرخ CashBack برای خرید اقلام سوپرمارکتی ۱ درصد، برای خرید اکسسوری ۳ درصد، باری پرداخت قبوض ۲ درصد و برای خرید لباس ۵ درصد است. در این نوع از کشبک، خریدهای شما تفکیک شده و در هر فاکتور، درصد ثابتی از مبلغ پرداخت شده به کیف پول شما بازگشت داده می شود.
• در موارد معدودی، مبلغ کشبک مشمول یک سقف سالانه است.
کش بک به صورت نقدی: درصد مشخصی از تراکنش متشری در لحظه به حساب بانکی همان کارت یا حساب متصل، واریز می شود.
• کشبک به صورت کارت هدیه که در کیف پول دیجیتالی وی ذخیره شده و قابلیت نقد شدن دارد.
کش بک به شکل شارژ حساب کاربری: در این روش حساب کاربری مشتری در فروشگاه یا مجموعه شارژ شده و تنها در صورتی قابلیت نقد شدن دارد که از خدمات و کالاهای همان مجموعه یا فروشگاه خرید شود.
• کش بک چرخشی: در تاریخ ها و دوره های مشخصی (و نه همیشه)، درصدر از تراکنش مشتری به حساب وی بازگشت داده می شود.
• کشبک آفلاین: اگر فروشگاهی خدمات کش بک آفلاین ارائه می دهد، شما باید اصل یا عکس فاکتور خرید خود را به وبسایت، بانک یا مؤسسه مالی اعلام شده توسط فروشگاه ببرید تا کش بک خود را دریافت کنید.

انواع کش بک

بیشتر بخوانید: همکاری در فروش (Affiliate Marketing) چیست؟

کشبک چطور باعث خرید بیشتر می شود؟

خدماتی که فروشگاه ها، فروشنده ها و ارائه دهنگان خدمات کارت های اعتباری نظیر مؤسسات مالی و بانک ها در قالب کشبک به مشتریان خود ارائه می کنند، منجر به استفاده بیشتر مشتری ها از کارت های اعتباری و تراکنش بانکی و همچنین افزایش میزان فروش فروشندگان می شود.

فروشگاه هایی که علاوه‌بر تخفیف، کش بک نیز به مشتریان خود ارايه می دهند، فروش بالاتری دارند، مشتریان بیتشری دارند، بیشتر در کانون توجهات قرار می گیرند و سود بیشتری به جیب می زنند. در این روش که نوعی قلاب برای افزایش وفاداری مشتری و تبلیغ برند است، خود مشتری تبدیل به یک نماد برای برند شده و بهترین تبلیغات ممکن را به شکلی تقریباً رایگان برای برند انجام می دهد.
اگر تا کنون بازاریابی کرده و دستی بر تبلیغات داشته باشید، با یک حساب سرانگشتی ساده و ابتدایی به راحتی متوجه خواهید شد که کشبک چطور باعث خرید بیشتر می شود. با ایجاد حس اعتماد در مشتری و برگشت نقدی مقدار بسیار کمی از تراکنش وی (حتی به مقدار ۰.۲۵ درصد!)، وفاداری مشتری را در سطح قابل توجهی افزایش داده و مشتری را تبدیل به سفیر برند خود کرده اید! بدون آنکه مبالغ کلانی را برای تبلیغات فضای مجازي، تبلیغات تراکتی، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و تبلیغات ارسال پیامک و ایمیل کرده باشید.
بر خلاف امتیازهای پاداش سنتی که فقط برای خرید کالا یا خدمات از همان فروشنده قابل استفاده هستند یا کارت‌ های هدیه ارائه ‌شده توسط صادرکننده کارت، پاداش‌ های برگشت نقدی همان چیزی است که از نام آن پیدا است: پول نقد! کشبک معمولاً در کارت اعتباری مشتری یا کیف پول دیجیتالی وی ذخیره شده و در هر لحظه که مشتری اراده کند، قابلیت نقد شدن دارد.

تفاوت کش بک با تخفیف چیست؟

تفاوت کش بک و تخفیف

اکنون که با مفهوم کشبک و انواع مختلف آن آشنا شدیم، بهتر می توانیم تفاوت های کش بک و تخفیف را درک کنیم. در حالت کلی می توان این تفاوت ها را در دسته های زیر تقسیم بندی کرد:
• تخفیف به صورت دوره‌ ای و کوتاه ‌مدت است؛ اما کش بک همواره برای خریدهای مشتری فعال است.
• هدف از اکثر تخفیف ها تخلیه انبار و فروش کالاهای فصلی است؛ اما کشبک بر روی اعتمادسازی و افزایش وفاداری مشتری تمرکز دارد و ارتباطی با موجودی انبار ندارد.
• تخفیف اگر به درستی و در زمان مناسب ارائه نشود، منجر به ضرر مالی خواهد بود؛ اما کش‌بک با اینکه دائمی و مستمر است، همواره ارزش برند را افزایش می دهد.
• تخفیف اگر به صورت بلندمدت اجرا شود، منجر به کاهش اعتبار نام برند می شود؛ اما کشبک (که دائمی و تمام مدت است) کارکرد عکس تخفیف بلندمدت را داشته و ارزش برند را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید:کیف پول الکترونیکی چیست؟

مزایای کش بک چیست؟

کش بک مزایای فوق العاده ای دارد. سیستم کشبک با اینکه دائمی و مستمر بر روی تراکنش‌ ها و خریدهای مشتریان فعال است؛ اما نه تنها ارزش برند را کاهش نمی دهد (بر خلاف تخفیف های دائمی و بلندمدت)، که وفاداری مشتری و جذب مشتریان جدید را به طرز شگفت انگیزی بالاتر می برد.
کاری که سیستم کشبک برای افزایش فروش انجام می دهد، هیچ تخفیف کوتاه مدت، بلندمدت و درصد بالایی نمی تواند برای ارزش برند انجام دهد. مزایای cashback را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:
• جذب سریع و حداکثری مشتری به صورت دائمی بدون نیاز به تبلیغ مستقیم
• القای حس مثبت به مشتریان
• تبدیل کردن مشتریان عادی به مشتریان وفادار
• ایجاد کانال ارتباط بین فروشنده و مشتری
• اعلام جشنواره ها، تخفیف ها و کمپین ها از کانال ارتباطی به مشتری
• کاهش دادن هزینه های بازاریابی و فروش به میزان قابل توجه، از طریق تبدیل مشتری به سفیر تبلیغاتی برند

زرین پلاس ارائه دهنده کش بک

کار کردن با زرین پلاس به راحتی آب خوردن است! اپلیکیشن زرین پلاس را نصب کنید، ثبت نام کنید، کارت بانکی خود را اضافه کنید، از بین فروشندگانی که کشبک دارند جستجو و خرید کنید، تا سقف ۴٠ ٪ از مبلغ خریدتان را در حساب کاربری خود دریافت کنید و با چند کلیک ساده، Cashback دریافتی تان را به کارت بانکی خود انتقال دهید. با اضافه کردن شماره شبا، وجه به حساب شما واریز خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهومی ساده و قابل درک از Cashback آشنا کنیم. کشبک تفاوت های زیادی با تخفیف دارد و نباید آن را با تخفیف اشتباه گرفت یا آن را نوعی تخفیف قلمداد کرد. Cashback انواع مختلفی دارد که با آنها اشنا شدیم. در سیستم کشبک، درصدی از مبلغ کل تراکنش شما به حساب بانکی شما، کیف پول دیجیتالی یا حساب کاربری شما بازگشت داده می شود و شما می توانید از این مبلغ که به شما هدیه داده شده است، در خریدهای بعدی از همان مجموعه یا مجموعه های دیگر استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.