چگونه در شرایط کرونا، جریان نقدینگی کسب‌وکار خود را حفظ کنیم

چگونه در شرایط کرونا، جریان نقدینگی کسب‌وکار خود را حفظ کنیم
چگونه در شرایط کرونا، جریان نقدینگی کسب‌وکار خود را حفظ کنیم

با توجه به وضعیت به وجود آمده در بحران کرونا، کسب وکارهای زیادی در حالت تعلیق به سر میبرند. اما همچنان راهکارهایی وجود دارند که به شما کمک میکنند تا کسب و کار خود را به سمت شرایط بهتری ببرید. استفاده از راه‌کارهای زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید جریان نقدینگی در کسب و کار خود بهتر کنترل کنید.

افزایش سهم فروش آنلاین

برای افزایش ورود جریان نقدینگی به کسب وکار خود میتوانید سهم خود از فروش آنلاین را افزایش دهید. درحالیکه به نظر میرسد زمان مناسبی برای انجام فعالیت های بازاریابی نیست، اما هزینه برای افزایش تعداد مشتریان آنلاین در این زمان سرمایه گذاری هوشمندی به نظر میرسد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مدت زمانی که اقتصاد کشور درگیر بحران کرونا (کویید ۱۹) خواهد بود مشخص نیست. پس سعی کنید با تجدید نظر در فعالیت‌های بازاریابی خود به ارائه محصول مناسب در زمان قرنطینه و روش‌های دسترسی به آن، فروش خود را افزایش دهید. با ایجاد فروشگاه آنلاین و دریافت درگاه پرداخت اینترنتی میتوان فروش خود را حفظ و حتی افزایش داد.

تعویق زمان قسط‌های پرداختی کسب وکار

یکی از خدماتی که دولت برای حمایت از کسب وکارها در نظر گرفته است. امکان زمان تعویق قسط های پرداختی وام های دریافت شده از بانک ها است.

بر اساس مصوبه‌ی شورای پول و اعتبار مورخ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸،  اقساط تسهیلات کسب و کارهایی که مصادیق آن‌ها توسط دولت تعیین شده است و نیز اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه کلیه اشخاص، طی ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ بدون وضع هرگونه جریمه یا کارمزد به زمان انتهای اقساط آنها منتقل می شود.

در صورتی که سهم عمده یا جزیی از جریان های مالی خارج شده از کسب وکار شما به دلیل اقساط بانکی است، شما می توانید با درخواست از بانک مربوطه، بازپرداخت اقساط خود را تا ۳ ماه به تعویق بیاندازید.

شرایط پرداخت خود را تغییر دهید

یکی دیگر از کانال های وارد شدن نقدینگی نحوه پرداخت مشتریان است. اگر در حال حاضر برخی از مشتریان شما شرایط پرداخت دراز مدت و یا تقسیطی دارند، سعی کنید آن ها راتشویق کنید تا پرداخت های خود را به صورت نقدی و یا حتی پیش پرداخت انجام دهند. یکی از روشهای دریافت کردن پیش پرداخت، صادرکردن فاکتور با تخفیف در مبلغ نهایی است. برای مثال اگر قصد دارید برای مشتری خود فاکتور ۳۰ روزه صادر کنید، بندی به آن اضافه کنید که در صورت پرداخت مبلغ در ۱۰ روز بعد از تاریخ صدور فاکتور میتواند از ۱-۵% تخفیف استفاده کند این طرح مشتریان را تشویق میکند تا قبل از تحویل کالای نهایی، جریان نقدینگی به سیستم شما تزریق کنند و شما بتوانید بخشی از هزینه های خود را از این طریق تامین کنید و سرمایه در گردش کمتری نیاز داشته باشید.

از مشتریان خود کمک بگیرید

اگر شرایط کسب وکار شما از نظر مالی در شرایط بحرانی قرارگرفته است. شما میتوانید از مشتریان خود کمک بگیرید. راه اندازی یک سایت برای دریافت کمک های نقدی از مشتریان شما و یا به صورت کلی هرکسی که مایل است از کسب و کار شما حمایت کند، میتواند یک راه ساده برای جمع آوری مبالغی باشد که به صورت خیریه به شما اهدا می‌شود. شما می تواند بعد از خروج از این بحران، مبالغ جمع‌آوری‌شده را به پرداخت‌کنندگان عودت دهید و یا برای آن ها تخفیفات خاصی در ارائه خدمات بعدی قائل شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.