هوش مصنوعی در صنعت پرداخت چه کاربردی دارد و چه تحولاتی در آن ایجاد خواهد کرد؟

هوش مصنوعی در صنعت پرداخت
هوش مصنوعی در صنعت پرداخت

تحولاتی که هوش مصنوعی در صنعت پرداخت ایجاد خواهد کرد

هوش مصنوعی از دیرباز در سیستم های بانکی و کارت اعتباری برای تشخیص هویت و شناسایی فعالیت های کلاهبرداری مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر، هوش مصنوعی در صنعت پرداخت در حال ورود به سایر حوزه ها و خدمات مالی است. هوش مصنوعی به دلیل ساده سازی اتوماسیون و تسهیل فرایندهای ایمن شناخته شده است اما وقتی صحبت از پرداخت دیجیتالی می شود، هوش مصنوعی فراتر از ساده سازی و ارائه امنیت عمل می کند. به نظر می رسد که هوش مصنوعی در صنعت پرداخت تحولاتی اساسی را ایجاد خواهد کرد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

هوش مصنوعی و پرداخت الکترونیک

هوش مصنوعی چیست؟

«هوش مصنوعی» یا AI که مخفف Artificial Intelligence است، تعاریف زیادی دارد. تعریف فرهنگ لغت عبارت است از “ظرفیت کامپیوتر برای انجام عملیات مشابه یادگیری و تصمیم گیری در انسان مانند یک سیستم متخصص، یا برنامه ای برای درک و تشخیص اشکال در سیستم های بصری رایانه ای.” به طور کلی می توان گفت هوش مصنوعی یک شاخه نسبتا جدید از علوم رایانه است که سعی دارد ماشین های هوشمندی تولید کند که توانایی انجام کارهایی که نیاز به هوش انسانی دارند را داشته باشد. ماشینی که از روی هوش انسانی برای کامپیوتر شبیه سازی شده تا بتواند همانند انسان فکر و رفتار کند.

چگونه هوش مصنوعی در حال متحول ساختن صنعت پرداخت است؟

در سال های اخیر، از هوش مصنوعی برای ایجاد روش های جدید و آسان تر برای پرداخت هزینه کالا و خدمات برای مشتریان از طریق درگاه پرداخت اینترنتی استفاده شده است. بیشتر مشتریان در حال حاضر انتظار دارند که کسب و کارها نیازهای آنها را پیش بینی کرده و پیشنهادهایی ارائه دهند که این نیازها را منعکس می کند. مشاغل باید با استفاده از فناوری هوش مصنوعی این خواسته های رو به رشد مشتریان خود را برآورده کنند. این نیازهای جدید همزمان با پیشرفت چشمگیر فناوری هوش مصنوعی در سال های اخیر، در حال متحول ساختن صنعت پرداخت است که در ادامه چند مورد از این تحولات اشاره می کنیم.

نقش حیاتی هوش مصنوعی در فناوری پرداخت

اتوماسیون پرداخت جایگزین

پرداخت جایگزین یک روش پرداخت آنلاین جدید است که شامل وام های کوتاه مدت در محل فروش می شود. این روش به مشتریان این فرصت را می دهد که یک محصول را هم اکنون خریداری کرده و بعداً به صورت اقساطی پرداخت کنند.

در این زمینه ابزارها و برنامه هایی در حال ظهور هستند که از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل عادات مصرفی کاربر استفاده می کنند و سپس راه هایی را برای کمک به آنها در پس انداز پیدا می کنند، مانند انتخاب یک کارت اعتباری با هزینه کمتر یا یافتن گزینه های موجود برای کاهش میزان هزینه از پرداخت های مکرر. از آنجا که کاربر به طور مکرر از نرم افزار استفاده می کند، هوش مصنوعی در مورد عادات کاربر بیشتر می آموزد و توصیه های خود را بر این اساس تنظیم می کند.

استفاده از چت بات با کاربرد هوش مصنوعی در صنعت پرداخت

چت بات ها یک سرویس خدمت رسانی به مشتریان بر اساس چت هستند که ضمن اطلاع رسانی، به سوالات آنها پاسخ می دهند. در سال های اخیر شرکت های کارت اعتباری و شبکه های رسانه های اجتماعی با یکدیگر همکاری کرده اند تا قابلیت چت بات chatbot را ایجاد کنند که می تواند به عنوان یک روش پرداخت مستقیم در یک شبکه اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۷ American Express یک چت بات برای استفاده در Facebook Messenger ایجاد کرد. از چت بات می توان برای پرداخت مستقیم هزینه کالاهای دیجیتالی در فیس بوک استفاده کرد و همچنین می تواند به سوالات متداول پاسخ دهد.
امروزه چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی به طور فزاینده ای توسط شرکت های پرداخت و مالی مورد استفاده قرار می گیرند تا با مشتریان ارتباط برقرار کنند، به سوالات پاسخ دهند، به کاربران در وب سایت یا برنامه شرکت کمک می کنند تا بتواند خریدهای آنلاین خود را به راحتی انجام دهند.

هوش مصنوعی در صنعت بانکداری

بیشتر بخوانید: درگاه پرداخت چیست؟

توسعه فروشگاه های هوشمند

در حالی که برخی از فروشگاه ها با ایجاد امکان خریدن اقلام با اسکن یک کد QR با تلفن همراه، اقدام به معاملات بدون پول کرده اند، برخی از فروشگاه ها این فناوری را حتی بیشتر توسعه داده اند. آمازون به تازگی تعداد کمی از فروشگاه های Amazon Go را افتتاح کرده است، جایی که پرداخت آنها ضروری نیست. این فروشگاه ها از فناوری هوش مصنوعی برای تشخیص زمان خروج مشتریان از قفسه ها استفاده می کنند. وقتی مشتری با اقلام خود از فروشگاه خارج می شود، آمازون صورت خرید خود را به طور خودکار محاسبه کرده و رسیدی را برای او ارسال می کند.

شخصی سازی خرید با استفاده از هوش مصنوعی در صنعت پرداخت

شرکت های فناوری با استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش کیفیت تجربه مشتری و شخصی سازی خرید تلاش می کنند. به عنوان مثال، در حال حاضر ابزارهایی وجود دارد که از هوش مصنوعی برای یادگیری از الگوهای خرید مشتری استفاده می کند تا محصولاتی را پیشنهاد دهد که ممکن است مشتری به خرید آنها علاقه مند باشد.
برای افزودن به این سطح از شخصی سازی خرید، شرکت ها با استفاده از هوش مصنوعی یک قدم جلوتر می روند تا سوابق هزینه مصرف کننده را تجزیه و تحلیل کرده و گزینه های کم هزینه تری را بیابند یا حذف برخی محصولات را توصیه کنند. هوش مصنوعی می تواند هزینه های شما را زیر نظر داشته باشد و پیشنهاداتی در مورد نحوه کمک به افزایش پس انداز، کاهش هزینه ها و یافتن محصولات جایگزین ارائه دهد.

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت پرداخت

هوش مصنوعی تشخیص کلاهبرداری را افزایش خواهد داد

حدود دو دهه پیش، تجارت الکترونیکی با استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی انقلابی در نحوه خرید و فروش آنلاین کالا ایجاد کرد. مردم دیگر محدود به مرزها یا مناطق زمانی نیستند. هم اکنون می توانید کالاها را از هر نقطه از جهان در هر زمان از روز خریداری کنید. به همین دلیل، سیستم های تشخیص کلاهبرداری مبتنی بر روش های سنتی به سرعت قدیمی شده و دیگر کار نمی کنند. ما به دنیایی نقل مکان کرده ایم که در آن پرداخت ها نیاز به تشخیص تقلب در زمانی کوتاه دارد.
با توجه به این که بسیاری از معاملات به صورت الکترونیکی انجام می شود، تقریبا غیرممکن است که انسان ها به تنهایی بر این معاملات نظارت داشته باشند و میزان کلاهبرداری و خطا را در سطوح قابل قبول نگه دارند. سیستم های تطبیق الگوی یادگیری ماشین می تواند این حجم بسیار زیاد از داده ها را به طور هوشمند رصد کرده و در زمان کوتاه تجزیه و تحلیل کند تا به دنبال اشتراکات غیرمنتظره بین تبادل عادی و تقلبی باشد.
علاوه بر این، سیستم های هوش مصنوعی در صورت مشاهده فعالیت هایی که برای آن کاربر عادی به نظر نمی رسد، می توانند هشدارهایی را برای افراد ارسال کنند. به عنوان مثال، اگر قبض ماهیانه مکرر بیشتر از حد معمول باشد، سیستم می تواند بلافاصله به مشتری هشدار دهد. این سیستم قادر است رفتار عادی یک کاربر را در طول زمان بیاموزد و نقاط برجسته این رفتار را تشخیص دهد. به این ترتیب تعداد بیشتری از کلاهبرداری های مالی در مدت زمانی کوتاه تشخیص داده خواهد شد.

هوش مصنوعی در درگاه پرداخت

ادغام پرداخت ها و رسانه های اجتماعی

یک کارکرد جدید هوش مصنوعی در صنعت پرداخت تلفیق پرداخت ها و رسانه های اجتماعی است. فیس بوک، علی بابا و چندین شرکت دیگر با ارائه راه حل های پرداخت از طریق برنامه های پیام رسان، بیشترین تلفیق را داشته اند. آمازون در حال حاضر از این روش پیروی کرده و بر روی یک پلتفرم پیام رسان معروف به Anytime کار کرده است.

تجارت محاوره‌ ای با استفاده از هوش مصنوعی در صنعت پرداخت

در آینده نزدیک، مرز بین عامل انسانی و یک ربات رایانه مبهم می شود زیرا کاربران به لطف پیشرفت فناوری هوش مصنوعی تفاوت بین آنها را تشخیص نخواهند داد. مطمئناً می توان انتظار داشت که اصطلاح “تجارت محاوره ای” در این دوره به طور یکسان در بخش های فناوری فین تک و تجارت الکترونیک پیشرفت کند. چندان دور نیست که تجارت محاوره ای به طور گسترده توسط مردم سراسر جهان پذیرفته شود. کریس مسینا پیش از این آینده روشن تجارت محاوره ای را در سال ۲۰۱۶ پیش بینی کرده بود. مصرف کنندگان از همه ابزارهایی مانند چت، پیام رسانی و حتی صدا برای انجام معاملات آنلاین استفاده خواهند کرد. استفاده از هوش مصنوعی در صنعت پرداخت تحول مهمی در این زمینه ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:تفاوت درگاه پرداخت مستقیم و واسط

معاملات خرده فروشی و پرداخت مبتنی بر دید رایانه ای

یک مفهوم جدید دنیای خرده فروشی و پرداخت، ایده یک فروشگاه مجهز به هوش مصنوعی و بینایی رایانه است که در آن سنسورهای تشخیص در سراسر فروشگاه می توانند آنچه را که مردم بر می دارند تشخیص دهند و بدون نیاز به فرایند پرداخت سنتی، هزینه کالاها را از آنها دریافت کنند. شرکت هایی مانند آمازون در این زمینه پیشگام هستند. دیگر نیازی نیست که مشتریان در صف های طولانی منتظر بمانند تا ثبت اجناس و پرداخت انجام شود.

معاملات خرده فروشی و پرداخت مبتنی بر دید رایانه ای

یک مفهوم جدید دنیای خرده فروشی و پرداخت، ایده یک فروشگاه مجهز به هوش مصنوعی و بینایی رایانه است که در آن سنسورهای تشخیص در سراسر فروشگاه می توانند آنچه را که مردم بر می دارند تشخیص دهند و بدون نیاز به فرایند پرداخت سنتی، هزینه کالاها را از آنها دریافت کنند. شرکت هایی مانند آمازون در این زمینه پیشگام هستند. دیگر نیازی نیست که مشتریان در صف های طولانی منتظر بمانند تا ثبت اجناس و پرداخت انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.