ممنون آقای گوتنبرگ؛ صنعت چاپ، اسباب بازی جدید ثروتمندان یا درآمد جانبی

بیایید همین الان نگاهی به اطراف خود بیندازیم. می‌توان گفت تقریبا همه‌ی ما وسیله‌ای را پیدا خواهیم کرد که قسمتی از آن با صنعت چاپ تکمیل شده است. از استیکرها و چاپ‌های روی لباس گرفته تا متن روی کاغذ و دیگر چیزها، همه و همه به نوعی از صنعت چاپ برای کامل شدن خود استفاده کرده‌اند.

بسیاری اختراع چاپ و راه‌اندازی این صنعت را به نام فردی به اسم گوتنبرگ می‌دانند. این فرضیه، هم درست است و هم غلط. در واقع اگر منظور از چاپ و صنعت چاپ آن چیزی باشد که امروزه مشاهده می‌کنیم، این فرض درست است.

اما فرآیند چاپ که شامل انتقال مطالب شامل نوشته‌ها، تصاویر، اعداد و علائم بر روی یک حامل فرم و انتقال آن بر روی یک سطح چاپ شونده می‌باشد، قدمتی تاریخی‌تر و دیرینه‌تر دارد. حتی بسیاری معتقدند این صنعت حدود ۴۰۰ سال قبل‌تر از گوتنبرگ توسط چینی‌ها ابداع شده بود، اما به دلیل پیاده‌سازی نکردن آن روی فلزات، عملا صنعتی راه‌اندازی نشد و این افتخار به آقای گوتنبرگی رسید که حرفه‌اش زرگری بود و توانست با تکیه بر حرفه‌اش، ریخته‌گری حروف را از سرب و آنتیموان به دست آورد.

بسیاری بر این عقیده‌اند که گوتنبرگ بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای از کار چینی‌ها دست به اختراع صنعت چاپ زد و به قول خودمان روحش هم از ماجرا خبر نداشته است. البته خیلی هم چیز غیر ممکنی نیست. تصورش را بکنید زمانی که در سال ۱۰۵۵ در چین این اتفاق افتاده بوده است، ارتباطات بسیار ضعیف بوده و راه هم طولانی، پس منطقی است که آقای گوتنبرگ روحش هم از چیزی خبر نداشته باشد.

بعد از حدود ۲۰ سال از این کار جالب آقای گوتنبرگ، دستگاه چاپ اسباب جدیدی برای فخر فروشی ثروتمندان شده بود و عملا استفاده از آن برای قشرهای دیگر جامعه یا ممکن نبود یا خیلی پرهزینه بود.

چرخه روزگار گذشت و ۳۰۰ سال بعد، یک نمایش‌نامه نویس آلمانی به نام آلوئیس زنه فلدر، چاپ سنگی را اختراع کرد. هر سنگ برای ۷۵۰ نسخه جهت چاپ مناسب بود و با این کار اساسی، صنعت چاپ برای عموم نیز قابل استفاده گردید.

امروزه صنعت چاپ بسیار گسترده‌تر از آن زمان‌ها شده و کسب‌وکارهایی کاملا مستقل و جدا از هم را تشکیل داده است.

یکی از مشاغل خانگی و جذابی که اثر ذوق و هنر را هم می‌توان در آن به وضوح مشاهده کرد، چاپ سنتی است. چاپ سنتی خود به دو قسمت چاپ کلاقه‌ای (باتیک) و چاپ قلم‌کار تقسیم می‌شود که قصد داریم به عنوان نمونه‌ای از انواع متعدد این هنر به آن‌ها بپردازیم.

چاپ سنتی به روش کلاقه‌ای خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. این بار قرار نیست همه را توضیح بدهیم، اما از نام بردن آن نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. چاپ مستقیم، چاپ برداشت، چاپ با شابلون، نقاشی باتیک روی پارچه ابریشمی، تار عنکبوتی و قلم‌مویی از انواع چاپ کلاقه‌ای محسوب می‌شود. در این روش تاروپود پارچه از واکس پوشیده می‌شود و در هر دو سمت پارچه چاپ می‌شود.

نوع دوم از چاپ سنتی، چاپ قلم‌کار نام دارد. در چاپ قلم‌کار که جزو هنرهای اصیل ایرانی هم محسوب می‌شود، نقش‌ها و طرح‌های مورد نظر را به تفکیک رنگ و حداکثر چهار رنگ روی چوب‌هایی از جمله چوب گلابی و زالزالک تراش می‌دهند و سپس، رنگ‌های مورد نظر را به آن اضافه می‌کنند.

قطعا این حرفه بسیار پیچیده‌تر از آن است که با توضیحاتی مختصر بتوان از آن سردرآورد. اما نکته قابل توجه این است که اکثر افراد بدون آنکه اسم این حرفه را بدانند، به یکی از انواع این حرفه یا مسلط هستند و یا دوره‌ای در گذشته برای آن گذرانده‌اند. پس با این تفاسیر درآمد جانبی از این حرفه چیزی ناممکن نیست.

در بررسی این هفته به سراغ کسب‌وکاری جذاب رفته‌ام. Customink کسب‌وکاری مرتبط با صنعت چاپ و در زمینه چاپ انواع و اقسام طرح‌ها بر روی انواع تیشرت و کلاه و غیره است. تا اینجایش را شاید قبلا چندین بار یا دیده باشیم یا شنیده باشیم، اما چیزی که این کسب‌وکار را از سایر کسب‌وکارها جدا می‌کند، بخش طراحی آن است.

اکثر کسب‌وکارهای مشابه می‌گویند طرح خود را آماده کنید و برای ما در فلان فرمت ارسال کنید. پس از ارسال فایل، تازه بحث‌ها شروع می‌شود، که این طرحی که شما زده‌اید از اینورش می‌زند بیرون و اصلا این رنگ روی آن رنگ، رنگ به رنگ می‌شود و آقا نمی‌شود که نمی‌شود.

اما نکته جالب Customink این است که همان اول کاری به شما اجازه می‌دهد که چیزی خاص را بسازید و فرآیند آن را خودتان تجربه کنید. در ابتدا لباس مد نظر خود را انتخاب کنید، به آن رنگ مورد علاقه خود را اضافه کرده و وارد بخش جذابی شوید که بنده حدود ۴۰ دقیقه سرگرمش بودم و طرحی که با لوگو و اسم زرین‌پال می‌بینید را درآورده‌ام. اگر کمی کج و کوله شده و یا رنگ‌هایش با هم هم‌خوانی ندارد، به بنده خرده نگیرید.چرا که نه من طراحم و نه ادعای آن را دارم. خلاصه به بزرگواری خود ببخشید.

همان‌طور که در تصویر هم مشاهده می‌کنید، پس از طی تمامی مراحل و رسیدن به طرح دل‌خواه، وارد بخش پرداخت می‌شوید. از اینجا به بعد، بخش جذاب برای Customink آغاز شده و پس از پرداخت، لباس انتخابی به همراه طرح منتخب شما، در روز مشخص برای شما ارسال می‌شود.

این تنها یک نمونه از کسب‌وکارهایی است که با تکیه بر مفاهیم صنعت چاپ کسب درآمد کسب می‌کنند و چه بسا ایده‌هایی تازه‌تر، هر آن به ذهن شما عزیزان بیاید و کسب‌وکاری نو راه‌اندازی شود.

Posted by
محمدعلی قربانی

محمدعلی قربانی هستم، در بخش شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوایی همراه زرین‌پال هستم. یکی از طرفداران بی چون و چرا پادکست هستم و از گوش دادن به پادکست‌ها مختلف لذت می‌برم.

1 دیدگاه

  1. با تشکر ، صنعت چاپ خیلی بزرگ و پر کاربرد هست ، و هر چیز اطرافم.ن هم نگاه کنیم ، چاپ درش دخیله
    ممنون تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.