ما به چند زرین‌ پال احتیاج داریم؟

درگاه زرین پال
درگاه زرین پال

به نقل از رضا قربانی: این روزها استارت‌ آپ‌ هایی که استارت‌آپ نیستند و فقط وب‌سایت‌های یک شرکت به دور از دانش و خلاقیت هستند، خودشان را جای استار‌ت‌آپ‌های فین‌تک جا زده‌اند.

فردی یک وب‌سایت زده و در آن فایل می‌فروشد. معتقد است این یک استارت‌ آپ است یا مثلاً کسی می‌گوید می‌خواهد وب‌سایتی مانند دیجی‌کالا بزند و با دیجی‌کالا رقابت کند!

یا این روزها با تعداد زیادی وب‌سایت روبه‌رو می‌شوم که حتی در نام مشابه زرین‌ پال هستند و می‌خواهند خدمات درگاه پرداخت ارائه کنند. وب‌سایت‌هایی که فقط وب‌سایت هستند اما می‌خواهند خدمات پرداخت موبایلی ارائه کنند و هر روز خبری در مورد لوگویشان منتشر می‌کنند.

ما درحال گذار از یک دوران هستیم و در آینده نزدیک شاهد انفجار و خروج جمع زیادی خواهیم بود که صرفاً به دلیل جذابیت‌هایی که اشتباه درک کرده‌اند به سراغ استارتاپ آمده‌اند.

برای نجات یافتن در فضای به هم ریخته کسب‌و‌کارها دو مسیر خیلی کلی پیش روی ماست؛ یا خیلی خیلی خیلی بزرگ باش یا یک سرویس محلی حرفه‌ای باش! برای خیلی بزرگ بودن نمی‌توان از روی دست نمونه‌های موجود کپی‌برداری کرد. گوگل کپی نبود. فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر، واتس‌اپ کپی نبوده‌اند.

بی رودربایستی در فضای فناوری موردی نیست که بگوییم کاری کرده‌ایم که دیگران از روی دست ما کپی کرده‌اند. این از روی عدم اعتماد به نفس یا دست کم گرفتن خودمان نیست.

برخی ممکن است به دلایلی بخواهند حبابی را باد کنند که برای آنها فایده دارد و برای مردم ایران ضرر! اینکه بگوییم می‌توانیم و محدودیت‌ها و امکانات و پتانسیل‌ها را نبینیم هیچ نتیجه‌ای ندارد. با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی‌شود.

بنابراین باید بتوانیم رویکرد دوم را دنبال کنیم یعنی محلی کردن سرویس‌های جهانی. در این فضا دیجی‌کالا می‌شود نمونه محلی شده آمازون و زرین‌پال نمونه محلی شده پی‌پال. اگر بخواهیم از روی دست چنین نمونه‌ای نمونه‌برداری کنیم به هیچ‌جا نمی‌رسیم.

به عبارتی کسب و کار‌های نوپای ایرانی در صورتی موفق خواهند شد که عامل جغرافیا را در نظر بگیرند و برای یک محدوده جغرافیایی مشخص کارشان را انجام دهند. اینکه بخواهیم برای همه عالم و آدم کاری را انجام دهیم که  دیگران بهتر از ما انجام داده‌اند، بی‌فایده است.

تصور کنید که کسب‌و‌کاری مانند دیجی‌کالا برای یک استان یا شهرستان دورافتاده ایجاد شود. همین‌طور ابزارهای مختلفی که قرار است یک محدوده خاص جغرافیایی را پوشش دهد. ایران همه‌اش تهران نیست و متاسفانه عکس این ایده مدام القا می‌شود. رسانه‌های محلی را ببینید؛ پر شده از اخبار تهران. بس نیست؟

Posted by
محمد عباسی‌فرد

سلام، من محمد عباسی‌فرد هستم. مدیر محتوا و روابط عمومی سابق زرین‌پال که همیشه سعی می‌کنه یاد بگیره، انجام بده و خوشحال باشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.