ساخت برند شخصی (پرسونال برندینگ) را چگونه و بر اساس چه اقدامات و مراحلی انجام دهیم؟

ساخت برند شخصی
ساخت برند شخصی

ساخت برند شخصی با ۱۰ اقدام کاربردی و اصولی

ما چی توز را با “با طعم خوش لحظه ها” و همراه اول را با “هیچ کس تنها نیست” به یاد می آوریم. این شعارها تنها در تعداد انگشت شماری از کلمات، داستانی را بیان کرده اند و بر نحوه درک مردم از سازمان های پشت سر خود، تاثیر گذاشته اند. آنها قدرت و پتانسیل برندسازی را نشان می دهند. اما برندسازی فقط مختص شرکت ها نیست. هر فرد حرفه ای در دنیای امروز باید برند شخصی خود را داشته باشد. با ما همراه باشید تا ۱۰ اقدام کاربردی و اصولی را برای ساخت برند شخصی با شما در میان بگذاریم.

ساخت شخصیت برند

ساخت برند شخصی چیست

اگر صاحب تخصص، مهارت یا دانش خاصی هستید می توانید با راه اندازی سایت شخصی و اتصال آن به یک درگاه پرداخت اینترنتی، فروش خدمات خود را آغاز کنید. اما این، همه کار نیست. شما نیاز به ساخت برند شخصی جذاب و موثر دارید.
برندسازی شخصی (personal branding) از بسیاری جهات شبیه ساخت یک برند تجاری است. همان طور که برند یک شرکت به معرفی هویت و ارزش های آن به مشتریان و متمایز شدن از رقبا کمک می کند، ساخت برند شخصی نیز همین کار را برای افراد انجام می دهد و به ایجاد هویت منحصر به فرد و ارائه ارزش ویژه آنها به کارفرمایان و مشتریان احتمالی کمک می کند.

برندسازی شخصی در واقع داستان خاص شماست. این داستان می تواند نقش مهمی در ایجاد یا تقویت حرفه شما داشته باشد. برند شخصی باید نقاط قوت شما را برجسته کند، شهرت و اعتماد ایجاد کند و ویژگی های منحصر به فردی را که برای حرفه خود به ارمغان می آورید، نشان دهد. برای ساخت برند شخصی باید اقداماتی را انجام دهید و نکات و اصولی را رعایت کنید. در ادامه به مراحل ساخت برند شخصی می پردازیم.

مراحل ساخت برند شخصی

۱٫ عناصر اصلی پرسونال برندینگ را بشناسید

اولین گام از مراحل ساخت برند شخصی این است که عناصر اصلی برندسازی شخصی را که در ادامه توضیح می دهیم، بشناسید.
چشم انداز برند شما: می خواهید با چه چیزی شناخته شوید؟ اگر می خواهید به عنوان متخصص جهانی در زمینه خاصی شناخته شوید، آن چه خواهد بود؟

رسالت برند شما: چرا می خواهید یک نام تجاری شخصی بسازید؟ آرمان شما چیست؟ می خواهید روی چه کسی تأثیر بگذارید؟ می خواهید به چه چیز و چه جایگاهی برسید؟

پیام برند شما: پیام کلیدی که می خواهید به گوش مخاطبان خود برسانید، چیست؟ می خواهید چه پیامی را به طور مداوم در محتوا و بازاریابی خود ارائه کنید؟ اگر فقط بتوانید یک توصیه به مخاطبان خود بدهید، این توصیه چه خواهد بود؟

شخصیت برند شما: برخی از خصوصیات و ویژگی های شخصی شما چیست که می توانید آن را در برند خود لحاظ کنید؟ آیا می خواهید شما را بسیار شیک و حرفه ای، یا شاید دمدمی و ماجراجو تلقی کنند؟

۲٫ خودتان را بشناسید

برای طراحی و ساخت برندسازی شخصی که بتواند هویت شخصی و حرفه ای شما را به طور دقیق منعکس کند، ابتدا باید بدانید که کی هستید. درون نگری کنید و لیستی از نقاط قوت و ضعف خود تهیه کنید. از خودتان بپرسید:
• در کدام زمینه های کاری برتری دارم؟
• چه چیزی به من انگیزه می دهد؟
• دیگران از کدام ویژگی هایی من تعریف و تمجید می کنند؟
• کدام فعالیت ها برایم دشوار است و انگیزه کافی برای انجام آنها ندارم؟
• بدون احساس خستگی یا بی انگیزگی، روی کدام فعالیت ها یا پروژه ها می توانم ساعت ها وقت بگذارم؟
اگر در پاسخگویی به این سوالات مشکل دارید، از دوستان، خانواده و همکاران بپرسید که چگونه شما را توصیف می کنند. هنگامی که از جنبه های مختلف شخصیت خود، آگاهی بیشتری پیدا کردید، می توانید تصمیم بگیرید که چگونه بهترین آنها را نشان دهید

ساخت برند شخصی در اینستاگرام

۳٫ مشخص کنید که می خواهید به چه دلیل شناخته شوید

نام تجاری شخصی شما بیش از آنکه بازتابی از شخصیت امروز شما باشد، نقشه راهی است که نشان می دهد چه کسی می خواهید باشید و به کجا می خواهید برسید. باید نقاط قوت و ضعف خود را در ارتباط با هر صنعت یا شغلی که در آینده به آن وارد می شوید، ارزیابی کنید.
با انجام این کار، مهارت ها و ویژگی هایی که شما را متمایز می کند، و همچنین حوزه های را که برای پیشرفت یا دستیابی به دانش جدید نیاز دارید، کشف می کنید. پیش بینی اینکه در ۵ یا ۱۰ سال آینده کجا می خواهید باشید و مشخص کردن ویژگی هایی که می خواهید با آنها شناخته شوید، می تواند به شما کمک کند تا بهتر بدانید که برای رسیدن به آنجا چه اقداماتی را باید انجام دهید.

۴٫ برای ساخت برند شخصی، مخاطبان خود را مشخص کنید

قبل از شروع به ساخت برند شخصی، باید تعیین کنید که مخاطب شما چه کسی است. مدیران کسب و کار؟ بازاریابان؟ طراحان سایت؟ شرکت های تولید مواد غذایی؟
هرچه زودتر مخاطبان هدف خود را مشخص کنید ساختن داستان شما راحت تر خواهد بود زیرا نوع داستانی را که باید بیان کنید و جایی را که باید آن را بیان کنید، شفاف تر می شود.

کسب ثروت با ساخت برند شخصی

۵٫ سناریوی داستان خود را بنویسید

هنگامی که شروع به ساخت برند شخصی خود می کنید، مدتی را صرف طراحی سناریوی داستان شخصی خود کنید. یک داستان ۳۰ تا ۶۰ ثانیه ای درباره اینکه چه کسی هستید، برای ارائه به دیگران آماده کنید.
داستان شما باید شامل اطلاعاتی باشد که در حال حاضر برای شما مهم هستند. مثلا اینکه به دنبال یک موقعیت جدید هستید، نقاط قوت خود را در یک زمینه خاص دارید یا اخیرا ارزش سازمان یا شرکت فعلی خود را افزایش داده اید.

۶٫ برای ساخت برند شخصی، شبکه سازی کنید

در مسیر ساخت برند شخصی ایده آل خود باید به طور منظم و موثر برای توسعه حلقه ارتباطات حرفه ای خود شبکه سازی کنید. با رفتن به رویدادهای رسمی و غیر رسمی، با همکاران، متخصصان و رهبران صنعت خود ارتباط برقرار کنید.
هرچه ارتباطات بیشتری برقرار کنید برند شخصی شما بیشتر شناخته می شود. برای پیدا کردن متخصصان کسب و کار خود می توانید از لینکدین استفاده کنید.

۷٫ برای ساخت برند شخصی از دیگران کمک بگیرید

دریافت توصیه نامه از همکاران و مدیران فعلی و سابق شما یکی از ساده ترین و موثرترین روش ها برای ساخت برندسازی شخصی شماست. این توصیه ها به دیگران کمک می کند تا ارزش های شما بهتر بشناسند.
همان طور که یک کسب و کار ممکن است نظرات و توصیفات مشتریان را برای استفاده در فروش و بازاریابی استفاده کند، شما هم باید از نظرات مثبت دیگران در مورد خودتان در پرسونال برندینگ استفاده کنید.

چگونگی ساخت برند شخصی

۸٫ حضور آنلاین خود را افزایش دهید

یکی از مهمترین جنبه های برندسازی شخصی و یکی از مراحل ساخت برند شخصی این است که اطمینان حاصل کنید حضور آنلاین شما برای مدیران، همکاران و سایر مخاطبان جذاب است. ساخت برند شخصی در اینستاگرام، لینکدین یا توییتر را از همین امروز آغاز کنید.
ساخت برند شخصی در اینستاگرام به شما امکان می دهد تا بتوانید کار خود و آنچه هستید را با عکس ها و تصاویر به نمایش بگذارید.
لینکدین به عنوان یک شبکه اجتماعی حرفه ای بهترین سایت برای ساخت برند شخصی است. بهترین راه استفاده از این شبکه شرکت در گروه ها، معرفی افراد مورد علاقه شما و درخواست و ارائه توصیه نامه است.
از توییتر نیز می توانید برای ساخت برندسازی شخصی و برجسته کردن و تقویت تخصص خود در کسب و کار استفاده کنید.

اصول ساخت برند شخصی

۹٫ وب سایت شخصی و ارائه نمونه کارها

از مراحل ساخت برند شخصی تاسیس سایت شخصی و ارائه نمونه کارهایتان در آنجاست. البته داشتن وب سایت مزایای دیگری هم برای شما دارد. شما می توانید با اتصال وب سایت خود به یک درگاه پرداخت اینترنتی، عرضه و فروش خدمات یا محصولات خود را آغاز کنید.
در دنیای آنلاین امروز مشتریان و مخاطبان بیش از هر زمان دیگری می خواهند بدانند شما به عنوان یک متخصص یا صاحب کسب و کار چه کسی هستید. وب سایت شخصی بهترین مکان برای معرفی خودتان است. وب سایت شخصی با ایجاد اعتبار برای شما، به ساخت برند شخصی و توسعه آن کمک می‌کند.

۱۰٫ یک پیشنهاد مقاومت ناپذیر ارائه کنید

برای ایجاد یک برند شخصی سودآور، باید چیزی داشته باشید که به مخاطبان مورد نظر خود بفروشید. شما به یک پیشنهاد مقاومت ناپذیر نیاز دارید که به مخاطبان شما کمک می کند تا مشکل خاصی را حل کرده یا به نتیجه خاصی برسند.
بسیاری از کارآفرینان ابتدا محصول یا خدمات مورد نظر خود را تولید یا ارائه می کنند اما بعدا متوجه می شوند که هیچ کس حاضر به پرداخت هزینه برای خرید آن نیست. به همین دلیل است که شناسایی کامل مشتری قبل از ایجاد محصول یا خدمات بسیار مهم است. هنگامی که دقیقاً می دانید می خواهید به چه کسانی کمک کنید، می توانید پیشنهادی ارائه کنید که راه حل مناسبی برای آنها باشد.

سخن پایانی برندسازی شخصی

هنگامی که در حال ایجاد یک کسب و کار به عنوان نویسنده، سخنران، مربی، مشاور، گرافیست، طراح سایت و غیره هستید، ساخت برند شخصی را آغاز کرده اید اما باید آن را آگاهانه انجام دهید. برند شما چیزی است که شما را از رقبا متمایز می کند و به ایجاد یک تاثیر ماندگار در ذهن مخاطبان و مشتریان کمک می کند. با یک برند شخصی که بتواند مخاطبان مورد نظر شما را جذب کند، در کسب و کار خود شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.