حریم شخصی مطلق مشتریان یا استفاده‌ی عادلانه‌‌ از داده‌ها

حریم شخصی مطلق مشتریان یا استفاده‌ی عادلانه‌‌ از داده‌ها
حریم شخصی مطلق مشتریان یا استفاده‌ی عادلانه‌‌ از داده‌ها

آیا از داده‌های شما تاکنون سوءاستفاده شده است؟ شانسش وجود داشته که شما یکی از میلیون‌ها نفری بوده باشید که تحت تأثیر یکی از ۹۴۴۴ تخلف عمومی از سال ۲۰۰۵ قرار گرفته است. که جدیدترین آن‌ها بزرگترین سرقت داده‌های بانکی در تاریخ در بانک کپیتال وان (Capital One) است. این یادآوری‌های واضح درباره چگونگی آسیب پذیری اطلاعات شخصی ما و عدم شفافیت در مورد نحوه استفاده آن است. در حالی که بسیاری از ما درک می‌کنیم که داده‌های ما به نوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، هنوز هم رازهایی در مورد نحوه استفاده و تا چه حد استفاده از آن وجود دارد.

به این ترتیب، حریم خصوصی، مالکیت داده‌ها و مسئولیت شرکت مهم است یا باید باشد. شرکت‌هایی مانند اپل تعهدات عمومی نسبت به حفظ حریم خصوصی و سرپرستی داده‌های کاربران، چه از منظر پیام رسانی و چه از نظر طراحی محصول، انجام می دهند. برخی دیگر با جریمه نقض داده‌ها برخورد می‌کنند زیرا قانون در حال تحول در سراسر جهان برای مجازات کسانی است که جزء این نظم جدید نیستند.

در مواجهه با این همه، من نسبت به یک دیدگاه متفاوت کنجکاو شدم: افراد واقعاً به چه چیزی اهمیت می‌دهند؟ شرکت‌ها فرضیاتی را انجام می‌دهند، اما داده‌هایی که می‌تواند این موارد را تهیه کند، کجاست؟ تیم ما تصمیم گرفت تا وقتی اطلاعات شخصی خود را در مورد حریم خصوصی، شفافیت و پاسخگویی فکر می کند، کشف کند. آنچه کشف کردیم می تواند به همه ما کمک کند تا در این مسیر دشوار حرکت کنیم.

رسیدن به پایین حریم خصوصی داده‌ها

اگر شخصی از شما بپرسد “آیا نگران حریم شخصی خود نیستید” بسیار محتمل است که شما – و هر کس دیگری که این سؤال را مطرح می‌کند – همیشه پاسخ “بله” به شما بدهد. این مسئله با به دست آوردن دیدگاه در مورد مواردی مانند حریم خصوصی و مالکیت داده‌ها چالشی را ایجاد می‌کند، زیرا هیچ زمینه‌ای وجود ندارد.

اگر به جای پاسخ‌های واقعی آن‌ها به یک سوال نظر سنجی، رفتار مردم را بررسی کنیم، ممکن است ما کمی متفاوت از آن را ببینیم. اما من استدلال می‌کنم که این فقط تفاوت کمی دارد. ما باید به عقب برگردیم و شروع به بررسی داده‌ها، حریم خصوصی، به اشتراک گذاری و تفاوت ارزش کنیم.

برای کشف این مباحث مهم، تیم ما در شبکه کاربران در برنامه MSR ما قرار گرفت، جایی که مصرف کنندگان می‌توانند مشخصات خود را بسازند و برای شرکت در تحقیق، به اشتراک گذاری داده‌ها و سایر مشاغل داده، جوایزی کسب کنند. (توجه به این نکته مهم است که توجه داشته باشید که ما به بهترین وجه ممکن می‌توانیم به کاربران خود برای پرداختن به بینش‌هایشان بپردازیم. پس از همه، ما اعتقاد داریم که نظرات، بازخورد عمومی و ایده ها با ارزش هستند).

از طریق تماس ما به این کاربران طی یک سال گذشته، ما از داده‌های جالب پرده برداشته‌ایم که اگرچه ممکن است کاملاً نماینده نباشد، اما ارزش بررسی دقیق تر آن را دارد.

واقعاً چه چیزی باعث می‌شود افراد بخواهند داده‌های خود را به اشتراک بگذارند؟

ابتدا، از طریق برنامه MSR ، تیم ما از گروهی پرسید که چقدر نگران محافظت عمومی از حریم شخصی آن‌ها هستند. هفتاد و چهار درصد اظهار داشتند که آنها تا حدودی یا بسیار نگران هستند. در اینجا هیچ شگفتی بزرگی نیست. ما یک قدم جلوتر رفتیم و از آنها پرسیدیم که اگر احساس می کنند محرمانه بودن آنها حفظ شده است ، می‌توانند داده های بیشتری را به اشتراک بگذارند، ۶۱ درصد اظهار داشتند که احتمالاً یا قطعاً این کار را می‌کنند.

بر اساس این دو عدد ساده، من معتقدم برای توانمندسازی تصمیمات با داده فرصتی از دست رفته وجود دارد. اگر همه ما می‌توانیم قبول کنیم که داده‌ها به ما در تصمیم گیری بهتر کمک می‌کنند، آیا به جرأت نمی‌توان گفت تصمیمات پشتیبانی شده از داده‌های ما به دلیل مسائل مربوط به حریم خصوصی به خطر می‌افتد؟ ما می‌توانیم شاهد روند مشابهی باشیم.

وقتی از کاربران خود پرسیدیم که اگر احساس می‌کنند شرکت‌ها در نحوه استفاده از داده‌ها شفاف‌تر هستند، می‌توانند داده‌های بیشتری را به اشتراک بگذارند، نتیجه‌ی ۷۷ درصدی یافتیم که نشان می‌دهد احتمالاً یا قطعاً اطلاعات بیشتری را به اشتراک می‌گذارند.

اینجاست که همه چیز جالب می‌شود. تیم ما همچنین سؤال کرد که در صورت پرداخت عادلانه برای آن، چقدر احتمال دارد که داده‌های بیشتری را به اشتراک بگذارند. ببینید . . . ۷۳ درصد اظهار داشتند که احتمالاً یا یقیناً خواهند داشت، و تنها ۷ درصد آنها اظهار داشتند که نمی‌خواهند (بقیه بی‌طرف بودند). بنابراین سؤالی مطرح می‌شود ، آیا مردم به حفظ حریم خصوصی اهمیت می‌دهند؟ آیا به پرداخت حقوق آنها اهمیت می‌دهند؟آیا آن‌ها به شفافیت یا چیز دیگری کاملاً اهمیت می‌دهند؟

فرضیه من این است که هیچکدام از این موضوعات مستقل از یکدیگر نیستند و برای بهینه سازی بهترین نتیجه، باید به هر یک از موارد منطقی خوب رسیدگی کنید.فقط به وقتی فکر کنید که آیفون برای اولین بار عرضه شد. آن‌ها به غیر از فاکتور عملکرد، کارکرد واقعاً بهتری از دستگاه‌های دیگر نداشتند. این تنها کافی بود تا مصرف کنندگان به اندازه کافی به آن اهمیت دهند تا اپل این نقطه قوت را به ما ابلاغ کند.

شیرجه در اعماق آنچه باعث می‌شود مردم تیک کنند

ما بسیار شیفته‌ی این موضوع شدیم، بنابراین به عنوان بخشی از یک مطالعه دیگر، از گروهی از کاربران خواستیم تا به ترتیب اهمیت، مواردی مانند محافظت از حریم خصوصی، پرداخت عادلانه پرداخت، کنترل داده‌ها، شفافیت و دیگر موارد را رتبه بندی کنند. در هنگام ثبت سفارش در لیست، این مخاطب را مجبور می کند تا اولویت اول دیگران را تعیین کند. برای تعجب ما، تنها “محافظت از حریم خصوصی” قبل از “پرداخت عادلانه” بود. تفسیر من این است که دوباره، این فاکتورها از یکدیگر مستقل نیستند و ممکن است منحنی کاهش معاملات وجود داشته باشد.

با وجود همه این داده‌ها ، واقعیتی وجود دارد که بیشتر ما با آن روبرو هستیم – ما فقط در بیشتر موارد احساس نمی‌کنیم که انتخابی داشته باشیم. ما از گروهی از کاربران خود سؤال کردیم که چگونه نسبت به سطح کنترل داده‌های شخصی خود که توسط برنامه‌ها و دستگاه‌های تلفن هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند، احساس می‌کنند. ۴۴ درصد پاسخ دادند که “من می‌دانم که وقتی من با شرایط و شرایط آنها موافقم، از داده‌های من استفاده می کنند، اما احساس نمی‌کنم که چاره‌ای داشته باشم.”

به این ترتیب، برای هر کار داده (به عنوان مثال بررسی) از آنها می‌خواهیم که مشارکت را در یک رتبه چهار ستاره ارزیابی کنند و زمینه‌ای را برای این دلیل ارائه دهند. آنچه پیدا کردیم این است که مهمترین دلیل برای رتبه بندی ۱-۳ ستاره “پرداخت خیلی کم” بود (۴۱٪) و نظرسنجی “خیلی طولانی” (۱۸٪) و مهمترین دلایل امتیاز ۴/۴ ستاره شامل “آسان برای درک” (۲۴ درصد) و ساده (۲۰ درصد) بود. این امکان را به ما می‌دهد که کاربران را با داده‌ها توانمند کنیم و از این نوع بازخورد استفاده کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که به شیوه‌ای معنی‌دار درگیر هستیم. (نکته: این همچنین به برخی تحقیقات جالب نظریه بازی‌ها کمک می کند – بیشتر در مورد آن نتیجه می‌گیرد.)

یک تغییر اساسی ایجاد شده است، اگر اکوسیستم دیجیتال که ما به عنوان اشخاص به عنوان ذینفعان اصلی در این مرحله حضور داریم. در حالی که شرکت‌ها و برندهای تجاری برای کسب درآمد وجود دارند، این واقعیت وجود دارد که اگر شما از مردم مراقبت کنید و از طریق آن‌ها توانمند می‌شوید، همه چیز در پایین دست از نظر متقابل سودمند می‌شوند، شما فقط باید بفهمید که واقعاً مصرف کنندگان چه می‌خواهند و اگر اشتباه کنید، بی امان سعی در کشف کردن آن باشید.

شایان ذکر است در شرکت زرین پال که ارائه کننده درگاه پرداخت به مشتریان عزیز است حفظ حریم خصوصی کاربران در همه زمان ها در اولویت قرار دارد.

منبع: The Next Web

Posted by
امین شیرکوند

امین هستم. مدیر روابط عمومی زرین پال. به زمینه‌های ارتباطات و فناوری علاقه زیادی دارم، که همین دلیل بودنم در اینجاست.

9 دیدگاه

  1. آقای شیرکوند به نظر من شما یکی از حرفه ای ترین افرادی هستید که تولید محتوا میکنه و من به شخصه خیلی از مطالبی که می نویسید رو دنبال میکنم انشالله موفق و سربلند باشید.

    1. امین شیرکوند

      ممنونم از شما دوست عزیز.

  2. بسیار عالی آقای امین شیرکوند
    ممنونم از مقاله خوبتون

  3. مقال بسیار عالی بود . بسیار عالی

  4. مطلب بسیار مفیدی بود . مرسی از مطالب خوبی که به اشتراک میذارین

  5. مجتبی حاتمی

    من هیچ چیز متوجه نشدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.