از علم تا خنیا؛ بررسی آهنگ‌ سازی به عنوان یک حرفه برای کسب درآمد جانبی

در سال ۱۳۴۹، کشف کتیبه‌هایی متعلق به حدود ۱۵۰۰ سال پیش، پرده از حقایقی برداشت که با تصورات ما حسابی فاصله دارد. دانشگاه جندی‌شاپور اهواز یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های خاورمیانه و بنایی به‌جا مانده از دوران ساسانیان است که البته در حال حاضر چیزی جز خرابه‌ای از آن باقی نیست و در با ارزش بودن این دانشگاه همین بس که کتاب‌هایی نظیر کلیله‌ و دمنه و سندبادنامه در آن به زبان شیرین فارسی برگردانده شده‌اند.

در دپارتمان پزشکی این دانشگاه، یکی از درس‌های بسیار مهم مربوط به یادگیری موسیقی بود و طبق آن پزشکان با موسیقی به عنوان یک علم و با هدف درمان بیماران آشنا می‌شدند. جالب این‌که پرستاران بایستی در نواختن چند ساز اصلی مهارت پیدا می‌کردند تا طبق تجویز پزشک، قادر به ارائه‌ی آن نسخه به بیماران باشند. موسیقی درمانی حتی برای آرامش زنان باردار هنگام وضع حمل هم استفاده می‌شده و تمام این اتفاقات از نظر تاریخی با ظهور دین زرتشت بوده است. در حال حاضر تصور این‌که از جلوی بیمارستانی عبور کنیم و صدای انواع و اقسام سازها را برای درمان بشنویم همان‌قدری خنده‌دار و عجیب است که بگوییم چین کوچک‌ترین کشور جهان است.

از بحث اصلی که قصد بیانش را دارم دور نشویم و به حاشیه نرویم که احتمالا آخرش سر از نقد و بررسی آهنگ‌های پاواروتی در می‌آوریم.

موسیقی یا همان خنیا، تشکیل شده از صدا و سکوت، بیان افکار یک موسیقی‌ساز با حروف الفبایی از جنس نُت‌ها و صدایی به پشتوانه علم ریاضیات هست. این یک تعریف ادبی و تقریبا درست از علم موسیقی هست. وقتی می‌گوئیم علم آهنگ‌سازی، یعنی واقعا علم و نتیجه کار هم یک کار علمی می‌شود. آیا کارهای امروزه هم این ویژگی را دارند؟

ما بیشتر از این‌که موسیقی را یک علم بدانیم، آن را به عنوان هنر می‌شناسیم و آهنگ‌ساز را خالق اثرهای هنری می‌دانیم. البته در این موضوع که موسیقی پایه‌ای از ریاضیات دارد شکی نیست. از ابوعلی سینا گرفته تا ارسطو، موسیقی را یکی از شاخه‌های ریاضی در نظر گرفته‌اند. حتی روان‌شناسان برای درمان یک‌سری از بیماری‌ها در جنگ جهانی دوم از این نظریه بهره برده‌اند.

موتزارت (موزارت)، بتهوون، شوبرت و باخ، چند صد سال پیش برای ساخت هر اثر، با ابزارهای کمی که در اختیار داشتند، اثرهای عجیب و ماندگاری خلق کردند. اما آهنگ‌سازی در زمان حاضر خیلی متفاوت از سبک قدیمی آن دنبال می‌شود، مثل خیلی چیزها که با آمدن تکنولوژی زیر و رو شده‌اند.

Photo by Hassan Bashiri on Unsplash

فعالیت موثر و مختلف موسیقی‌دان‌ها در زمینه آهنگ‌سازی، باعث بوجود آمدن شاخه‌های زیادی در این زمینه شده است. آهنگ‌سازی برای بازی‌های کامپیوتری، بازی‌های موبایل، خواننده‌ها، تبلیغات و آگهی‌ها، تیتراژها و حتی آموزش موسیقی به دیگران، زمینه‌هایی برای فعالیت و کسب درآمد به واسطه موسیقی را فراهم آورده است؛ پس اگر در یکی ازین موارد مهارت داریم و تا به حال به فکر درآمد جانبی و آنلاین از آن نبوده‌ایم، زمانش رسیده که آستینی برای خودمان بالا بزنیم (از نظر کاری).

هدف من این است که هربار یک کسب‌وکار آنلاین و خارج از ایران را بصورت خلاصه بررسی کنم تا در خلال این نوع نگاه، ایده‌هایی از جنس تفکرات خودتان به ذهن‌تان بیاید و راهی برای رسیدن شما به درآمد جانبی باشد.

اولین کسب‌وکار اینترنتی که به سراغش رفتم، سایت Soundclick هست. با وارد شدن به این سایت (ترجیحا بعد از اتمام این یادداشت) با انبوهی از  Beatها در هر سبک و سلیقه‌ای مواجه می‌شوید. بعضی از این آهنگ‌ها رایگان و بعضی از نسخه‌ها پولی هستند. راه درآمد دیگر در این سایت، License دادن به آهنگ‌هایی است که شما تولید می‌کنید و علاقه به فروش آن در این سایت دارید.

هر آهنگ قابلیت خرید چندباره را توسط افراد مختلف دارد که قیمت بسیار مناسبی هم شاملش شده است و نسخه قرار گرفته از آن دمویی از نسخه کامل آهنگ هست. اما در حالتی دیگر، شما امکان خرید License آهنگ مورد نظر خود را دارید و در واقع با این نوع خرید، آهنگ به طور کلی از سایت برداشته می‌شود و شما تنها کسی خواهید بود که به آن دسترسی دارید. البته این حالت طبیعتا گران‌تر از حالت قبلی است و در اکثر موارد شاید وسوسه‌انگیز هم باشد.

از قسمت‌های متنوع دیگر این سایت گذر کنیم وگرنه تا فردا باید بنویسم و شما بخوانید، اما بحث اینجاست که چه راه‌کارهایی برای اینکه کارهای‌مان در حرفه آهنگ‌سازی بیشتر دیده بشود وجود دارد؟

خب، هر سبکی طرفدار خاص خودش را دارد و یقینا شما هم مخاطب خاص خودتان را خواهید داشت. فعالیت بصورت یک کانال در شبکه‌های اجتماعی در کنار انتخاب یک سبک کاری مشخص، که بتوانیم در آن شناخته شده بشویم قدمی بزرگ برای شروع هست.

بررسی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مرتبط با موسیقی و فعالیت داشتن در آن‌ها، به همراه نمونه کار‌های خوب و از طرفی ارتباط‌های مفید با صاحبان رسانه و حتی تشکیل یک تیم کوچک، این قابلیت را دارد که این حرفه را به درآمد جانبی نزدیک کند.

حالا نوبت شماست که تجربه‌های‌تان را با ما مطرح کنید و اگر در این زمینه دغدغه‌ای دارید بیان کنید.

Posted by
محمدعلی قربانی

محمدعلی قربانی هستم، در بخش شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوایی همراه زرین‌پال هستم. یکی از طرفداران بی چون و چرا پادکست هستم و از گوش دادن به پادکست‌ها مختلف لذت می‌برم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.