در سال‌های آینده چگونه پول‌ رد و بدل خواهیم کرد؟

در سال‌های آینده چگونه پول‌ رد و بدل خواهیم کرد؟
در سال‌های آینده چگونه پول‌ رد و بدل خواهیم کرد؟

اگرچه این روزها تمام فکر و ذکر ما خواندن تصورات هیجان‌انگیزی است که از آینده و تکنولوژی‌های آن شکل می‌گیرد، اما باید قبول کنیم که آینده ترکیبی از روندهای آهسته و تغییرات سریع است.

اگرچه این روزها تمام فکر و ذکر ما خواندن تصورات هیجان‌انگیزی است که از آینده و تکنولوژی‌های آن شکل می‌گیرد، اما باید قبول کنیم که آینده ترکیبی از روندهای آهسته و تغییرات سریع است.بسیاری از تکنولوژی‌هایی که این روزها تجربه می‌کنیم، چند سال پیش حتی قابل تصور نبودند و به تبع آن در سال‌های آینده نیز با جنبه‌هایی از پرداخت روبرو خواهیم بود که هیچ کس هم‌اکنون انتظار آن‌ها را ندارد.

با این‌حال، کارشناسان معتقدند هر آن‌چه که اتفاق خواهد افتاد یا توسط روندهای زیر ساخته خواهد شد و یا روندهای زیر در توسعه‌ی آن‌ها نقش خواهند داشت.

در سال‌های آینده:

پرداخت لازم نیست، فقط انتخاب کنید: امروزه فرآیند پرداخت به صورت کاملا جداگانه از فرآیند خرید صورت می‌گیرد. شما مجبور هستید کارهایی را که انجام می‌دهید متوقف کرده و برای پرداخت اقدام کنید. اما در آینده‌ای نزدیک وب‌سایت‌ها و برنامه‌های تلفن همراه شروع به ادغام این دو فرآیند کرده و بین انتخاب و پرداخت فاصله‌ای نخواهد بود.

همه تجهیزات من قادر به پرداخت خواهد بود: طی چند دهه‌ی گذشته ما شاهد توسعه‌ی دستگاه‌های پرداخت بوده‌ایم، پول‌نقد، چک‌ها، کارت‌ها و پرداخت موبایلی. در سال‌های آینده همه چیز قادر به پرداخت خواهد بود. در واقع، ما در آینده نمی‌توانیم چیزی را دستگاه پرداخت بنامیم، چون همه چیز قابلیت پرداخت خواهد داشت.

دیگر لازم نخواهد بود کیف پول‌تان همواره همراه‌ شما باشد، تکنولوژی پرداخت داخل ژاکت، ساعت و انگشتر شما قرار خواهد گرفت. حالت اولیه‌ی این تکنولوژی هم‌اکنون توسط شرکت ویزا ساخته شده است و در المپیک ژنو مورد استفاده قرار گرفت.

کارت بانکی و اطلاعات حساب شما در فضای ابری قرار می‌گیرد و سپس به یک برنامه‌ی موبایلی یا تکنولوژی‌های جدیدتر منتقل خواهد شد.

هم‌چنان حساب‌ها و ارزهای مختلفی در دست خواهیم داشت: با وجود این‌که پیش‌بینی‌های بسیاری در جهت همگرایی پرداخت‌ها وجود دارد، اما این همگرایی منطقی به نظر نمی‌رسد.

همان‌طور که ما کامپیوتر، تلفن همراه، لپ‌تاپ و تبلت را به صورت همزمان داریم، در حوزه‌ی پرداخت نیز راهکارهای بسیاری را به صورت همزمان مورد استفاده قرار خواهیم داد. ما این روزها از روش‌های پرداخت متفاوت استفاده می‌کنیم، این روند نه تنها کم نخواهد شد بلکه افزایش هم خواهد یافت.بنابراین با جهان دیگری روبرو خواهیم بود که صدها ارز ویژه و حساب مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

امنیت ساده‌تر شکل خواهد گرفت: امروزه ما با دستگاه‌ها و درگاه پرداخت ارتباط برقرار می‌کنیم تا امنیت اطلاعات را برقرار کنیم. به عنوان مثال، وارد کردن پسورد یا اثر انگشت نمونه‌هایی از این مورد است. اما ترکیب هوشمندانه‌ی داده‌ها در دستگاه‌های پرداخت آینده و بهره‌گیری از طیف گسترده‌ای از منابع بیومتریک و محیطی این امکان را فراهم می‌کنند که بدون نیاز به برقراری ارتباط، دستگاه شما را شناسایی کند.

یخچالم وسایل مورد نیاز را خریده و خودش پرداخت را انجام خواهد داد: همان‌طور که اشاره کردیم، اکثر دستگاه‌ها دارای قابلیت پرداخت و هم‌چنین هوشمندی خواهند بود. یخچال هر کسی قادر خواهد بود تا از محتوای درون خود آگاه شده و می‌تواند برای خرید مواد غذایی اقدام کند.

نکته: دستگاه‌ها من را خواهند شناخت، بنابراین مرا مجبور به خرید چیزی نخواهند کرد. یکی از موضوعاتی که در رابطه با تکنولوژی‌های آینده وجود دارد، اینست که آن‌ها هر اطلاعاتی از انسان‌ها را ثبت خواهند کرد(البته ممکن است قوانینی در رابطه با این به عبارتی جاسوسی افراطی شکل گیرد.)

همه‌ی این‌ها صورت خواهد گرفت تا فین‌تک به سریع‌ترین حالت ممکن برسد. در نهایت ما دنیایی را تجربه خواهیم کرد که در آن پرداخت بدون هیچ وقفه‌ای صورت خواهد گرفت. در واقع شما وارد فروشگاهی می‌شوید، از طرق مختلف مثل عنبیه‌ی چشم، هویت شما شناسایی شده، تجهیزات مورد نیازتان را انتخاب می‌کنید و خارج می‌شوید.

اما این اتفاقات چگونه رخ خواهند داد؟

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین جذاب‌ترین حوزه‌ی تکنولوژی است و در بسیاری از روندها از جمله شناسایی تقلب‌ها کاربرد دارد. در بخش امنیت به شدت از این تکنولوژی بهره گرفته خواهد شد. هم‌چنین در شناخت انسان‌ها با اطلاعات و خریدهای اتوماتیک این حوزه به شدت کاربرد خواهد داشت.

پرداخت با هوش مصنوعی دقیقا چیزی مشابه با فیلم‌هایی خواهد بود که این روزها مشاهده می‌کنیم. به عنوان مثال، سیستم‌های پرداخت به جای این‌که شما را از روی کارت بانکی یا رمزهای‌تان بشناسند، از روی چشم‌ها، نحوه‌ی صحبت کردن و حتی ضربان قلب خواهند شناخت.

تکنولوژی‌های پوشیدنی

صرف‌نظر این‌که پرداخت روی تلفن‌های همراه امروزه بسیار گسترده شده است، اما کارشناسان معتقدند باید وارد پارادایم جدیدی شویم. اما به نظر می‌رسد موج بعدی پدیده‌های پوشیدنی هستند.

واقعیت مجازی

پیش‌بینی‌هایی وجود دارد که واقعیت مجازی در آینده بزرگ‌ترین نقش را در حوزه‌ی پرداخت ایفا کند. تا جایی که شرکت‌های بزرگی هم‌چون Alibaba استفاده از آن برای حوزه‌ی پرداخت را شروع کرده‌اند. آن‌ها به دنبال ساخت فروشگاه‌های مجازیی هستند که کاربر در آن با پوشیدن لباس‌ها به صورت مجازی اقدام به خرید می‌کند. هم‌چنین آن‌ها پرداخت در دنیای مجازی سه بعدی به تشخیص چهره  را نیز امکان‌پذیر کرده‌اند.

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا یا به عبارتی IOT به کل زندگی ما نفوذ خواهد کرد. مثال‌هایی که در بالا عنوان شد، نشان‌دهنده‌ی کاربرد بیش از اندازه‌ی این روند در آینده‌ای نزدیک است. برای این‌که پرداخت توسط اشیا و دستگاه‌‌ها صورت بگیرد، لازم است که هوشمندسازی در آن دستگاه‌ها به نحو احسنت انجام شود.

همان‌طور که در ابتدای متن اشاره کردیم، این‌ها تنها بخشی از پیش‌بینی‌ها در مورد آینده است. هیچ‌کس در سال ۱۹۹۰ نمی‌توانست به وجود آمدن واقعیت مجازی را حدس بزند. برخی تغییرات تدریجی بوده و برخی دیگر به صورت رادیکالی اتفاق می‌افتند. با این حال، دانستن این موارد به شما کمک می‌کند خود را برای آینده‌ای مبهم، پیچیده و هیجان‌انگیز آماده کنید.

ویدیوی زیر را که مصاحبه‌ای با مدیر بخش نوآوری شرکت ویزا است، مشاهده کنید.

Posted by
مهری سیاه‌ریش

کارشناس ارشد مدیریت کسب وکار (MBA) وبلاگ‌نویس کسب و کار و محقق حوزه بازاریابی محتوا

17 دیدگاه

  1. سلام.
    واقعا دانستن این مطالب خیلی مهم هست.
    سپاسگزارم

  2. سلام
    الان دیگه کم کم اینترنت اشیاء رو توی زندگی خودمون میتونیم ببینیم و واقعا تاثیر بر روی پرداخت ها داره
    ارز های دیجیتال هم زمینه خیلی خوبی رو برای اینکار ایجاد کردند
    ممنون از مقاله خیلی خوبتون – خیلی چیز ها رو پوشش داده بودید و عالی بود

  3. با سلام
    مثل همیشه فوق العاده بودید
    درود به شما بخاطر مطالب دست اول و داغ
    سایت پر محتوا و زیبایی دارید
    به ما هم سر بزنید
    http://Agahi90.ir
    رسانه آگهی۹۰
    با سپاسی بیکران

  4. لطفا از آینده صنعت پرداخت در ایران هم مطالبی تولید و منتشر کنید
    ۲ سال هست که از سرویس های زرین پال استفاده می کنم و می تونم بگم کاملا در حوزه درگاه های واسط پرداخت بی رقیب هست

  5. از زرین پال بخاطر این مطالب ناب و ویژه تشکر میکنیم.
    موفق باشید.

  6. با سلام و درود فراوان
    واقعا مطلب عالی بود خیلی چیزارو پوشش داده بودین به قول دوستمون.
    خوشحال میشم به سایت ما هم سربزنید
    http://aysoweb.com
    آکادمی دیجیتال مارکتینگ – آیسو وب

  7. سلام جذاب مفید و حیرت انگیز خواهد بود دنیایی که نخبگان جوانی همچون شما به ارمغان خواهند آورد.ممنون از مقاله تامل برانگیزتون.رنجبر مدیر وبلاگ تخصصی میلیونرشو ناشر متون تخصصی مالی اقتصادی http://milyonersho.blogfa.com

  8. تازگیا یه پول جدید به نام بیت کوین راه افتاده که تو وب سایت های ایرانی هم دربارش میگن. زرین پال هم همینطور کار میکنه؟

  9. مطلب مفیدی بود از گوگل دنبالش بودم و نوت برداری کردم البته مطالب دیگه سایتتونو دوستانم دنبالش هستند که من سایتتونو اس ام اس کردم برای دوستان

    ممنون

  10. در آینده احتمالا بیت کوین و ارزهای دیجیتال بجای پول مورد استفاده قرار بگیرن

  11. اون قسمت یخچال طرح جالبی بود و با زبان طنز قشنگ بیانش کردید

  12. خرید فالوور اینستاگرام ما در سایت از زرین استفاده میکنیم عالیه پشتیبانیشون

  13. دیزاین جدید بخش کاربریتون خیلی خوبه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.