تکنیک های کاربردی تولید محتوا در اینستاگرام

تولید محتوا در اینستاگرام
تولید محتوا در اینستاگرام

در گذشته وقتی صحبت از تولید محتوا به میان می‌آمد، ذهن انسان ناخودآگاه به سمت نوشتن متن، مقاله و کتاب می‌رفت، اما امروزه با همه‌گیر شدن شبکه‌های اجتماعی، عبارت «تولید محتوا» تعریف دیگری پیدا کرده و روش‌های مختلفی برای آن وجود دارد. امروزه تهیه و تولید محتوا در اینستاگرام، دغدغه‌ی بسیاری از صاحبان کسب و کار است چرا که بسیاری از کسب وکارها با دریافت درگاه پرداخت اینترنتی در اینستاگرام می توانند به فروش  محصولات خود بپردازند. ممکن است حجم و تنوع بسیار بالا در محتوای موجود در اینستاگرام، کمی نگران کننده به نظر برسد، با این حال گفتنی‌ست که جای نگرانی نیست، به این دلیل که تولید محتوا در اینستاگرام قوانینی دارد که اگر مطابق آن پیش‌روی کنید، قطعا شاهد پیشرفت و توسعه‌ی کسب و کارتان خواهید بود. پس اگر شما هم دغدغه‌ی تولید محتوای جذاب و خلاقانه دارید، در این مطلب با ما همراه باشید.

استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام

تقویم محتوایی و ضرورت اجرای آن

فرقی نمی‌کند صاحب یک کسب و کار بزرگ هستید یا قصد دارید از طریق پروفایل شخصی‌تان کسب درآمد کنید، اولین قدم این است که از ایده‌های خود فهرست‌برداری کنید و مطابق با آن اقدام به تولید و انتشار محتوا کنید. بسیاری از شرکت‌های موفق و به‌نام که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند، یک فهرست اجرایی برای خود دارند و از آن، برای مدیریت صفحه‌ی اینستاگرام خود استفاده می‌کنند. در واقع تقویم محتوای اینستاگرام یکی از مهم‌ترین ابزارها برای نظم بخشیدن و ساماندهی اهداف بازاریابی شماست و نشان‌گر این است که آیا کسب و کار شما در مسیر درست خود قرار دارد یا خیر.

علاوه‌بر این، منجر به ایده‌پردازی‌های خلاقانه و مفید خواهد شد، چرا که شما مطابق یک زمان‌بندی خاص پیش‌روی می‌کنید و در واقع زمان در دستان‌ شما خواهد بود. از دیگر محاسن تقویم محتوا در اینستاگرام، جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی‌ست، با این روش شما می‌توانید وقت بیش‌تری را صرف تولید محتوای با کیفیت کنید به طوری که نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

هنگام تنظیم تقویم محتوا برای اینستاگرام خود، این نکته را در نظر داشته باشید که مخاطبان هدف، بیش‌تر در چه زمان‌هایی صفحه‌ی شما را بازدید می‌کنند، سپس با توجه با آمار و الگوی رفتاری کاربران، یک محدوده‌ی زمانی برای انتشار پست‌های خود مشخص کنید.

همچنین نیاز است تا محتوایی که از قبل در صفحه‌ی خود منتشر کرده‌اید را مجددا بررسی کنید تا با علایق کاربران‌تان آشنا شوید. مشخص کنید کاربران به کدام موضوع علاقه‌ی بیش‌تری نشان داده‌اند و برای‌شان جذاب‌تر بوده است، و در تقویم محتوایی خود، مطالبی را به این موضوعات اختصاص دهید و بیش‌تر به آن‌ها بپردازید.

زمانی‌که مشغول تدارک تقویم محتوایی صفحه‌ی اینستاگرام خود هستید، سعی کنید در مورد تک به تک پست‌ها، استوری‌ها و … به این سوال‌ها پاسخ دهید:

  • موضوع اصلی این محتوا چیست؟
  • بهترین زمان انتشار آن چه ساعاتی از روز است؟
  • هدف از تولید و انتشار این مطلب چیست؟
  • مخاطب هدف من کیست و چه ابهاماتی دارد؟
  • راه‌کار پیشنهادی من برای حل مساله چیست؟

مهم‌ترین استراتژی تقویم محتوا، جلوگیری از تولید محتوای تکراری یا محتوایی‌ست که بازدهی مثبتی از سوی مخاطبان به همراه نداشته است. بنابراین با یک چیدمان دقیق و منظم، به راحتی می‌توانید تمام تمرکز خود را روی مطالبی بگذارید که اثربخشی فوق‌العاده‌ای دارند. 

Insight، ابزار تحلیل اینستاگرام

پیش از هر چیز نیاز است تا با مفهوم Instagram Insight آشنا شویم. اینستایت یکی از مهم‌ترین ابزارهای اینستاگرام است که نقش اصلی آن تجزیه و تحلیل داده‌های مرتبط با آمار جمعیتی مخاطبان و محتوای صفحه‌‌ی کسب و کارتان است، با این هدف که با مقایسه‌، اندازه‌گیری و بررسی نحوه‌ی عملکرد محتوا، اقدامات موثری برای تولید و انتشار محتوای موردنظر خود در نظر بگیرید. 

اولین قدم برای استفاده از قابلیت Insight داشتن حسابی‌ست که نشان دهنده‌ی کسب و کار شما باشد. بنابراین اگر تا کنون از اکانت شخصی خود برای کسب و کارتان استفاده می‌کردید، نیاز است تا با ورود به صفحه‌ی تنظیمات، گزینه‌ی “Switch to Business Account” را انتخاب کنید تا پروفایل شما اصطلاحا به یک اکانت بیزینسی تبدیل شود.

گفتنی‌ست در صورتی‌که به هر دلیلی مجددا صفحه‌ی خود را از حالت Business Account به Personal Account تغییر دهید، تمام اطلاعات تحلیلی  و داده‌های صفحه‌ی شما از بین می‌رود، بنابراین حدالامکان از این کار اجتناب کنید.

برای دسترسی و مشاهده‌ی ابزار Instagram Insight، سه راه وجود دارد:

راه اول: در گوشه‌ی سمت راست و بالای پروفایل خود، روی نشانه‌ی سه خط کلیک کنید و گزینه‌ی سوم، یعنی Insight را انتخاب کنید.

راه دوم: یکی از پُست‌های صفحه‌تان را انتخاب کنید، و در قسمت پایین، سمتِ چپ پُست، روی گزینه‌ی View Insights کلیک کنید تا نمودار همان پست به صورت اختصاصی به شما نمایش داده شود.

راه سوم: در بخش استوری، روی اسامی افرادی که استوری شما را تماشا کرده‌اند کلیک کنید، سپس نماد نمودار را انتخاب کنید و جزئیات آماری را مشاهده کنید.

 

شاخص‌های Instagram Insight

حال نیاز است تا به بررسی مفهوم کلمه‌هایی که در Instagram Insight با آن مواجه خواهید شد بپردازیم. زمانی‌که شما وارد بخش اینسایت می‌شوید با سه عنوان Content، Activity و Audience روبه‌رو می‌شوید که هر کدام شامل بخش‌های مختص به خود هستند:

Content یا محتوای صفحه‌ی اینستاگرام شما

Stories: تجزیه و تحلیل کلیه‌ی داده‌های دریافتی در استوری‌های شما در این قسمت قابل مشاهده است.

Promotions: تعداد دفعاتی که از طریق اینستاگرام اقدام به تبلیغات صفحه‌ی خود نموده‌اید در این قسمت ارائه شده است.

Feed: کلیه‌ی آمارهای محتوای صفحه‌ی شما طی دو سال گذشته و به تفکیک پُست‌ها در این بخش قابل مشاهده است.

Activity یا آمار کلی فعالیت‌های صفحه‌ی اینستاگرام شما

Discovery: عملکرد کلی اکانت شما در این قسمت قابل مشاهده است.

Reach: مجموع و تعداد کل افرادی‌ست که پست شما را مشاهده کرده‌اند.

Profile Visits: تعداد دفعاتی که پروفایل شما توسط کاربران اینستاگرام دیده شده است.

Impressions: تعداد دفعاتی‌ست که پُست شما توسط مخاطبان دیده می‌شود.

Interactions: مجموع فعالیت‌هایی که طول یک هفته داشته‌اید در این بخش قابل مشاهده است.

Website Clicks: تعداد دفعاتی که کاربران روی لینک‌هایی که در پروفایل خود گذاشته‌اید، مانند آدرس وب سایت، کانال تلگرام، و … کلیک کرده‌اند.

Email: تعداد دفعاتی که کاربران روی گزینه‌ی ایمیل در پروفایل شما کلیک کرده‌اند.

Call: تعداد دفعاتی که کاربران روی گزینه ی تماس در پزوفایل شما کلیک کرده‌اند.

Audience یا مخاطبان هدف

Followers: تعداد فالوئرهایی که طی یک هفته‌ی گذشته به صفحه‌ی شما پیوسته‌اند یا صفحه‌ی شما را آنفالو کرده‌اند در این قسمت قابل مشاهده است.

با استفاده از نمودارهایی که از طریق قابلیت اینسایت برای شما فراهم شده‌ است، به راحتی می‌توانید استراتژی هدفمند و موثری برای مدیریت صفحه‌ی کسب و کار خود در اینستاگرام مشخص کنید و شاهد رشد سیستم کسب و کار خود باشید.

اصول کپشن‌نویسی و هشتگ‌گذاری استراتژیک

نوشتنِ «عنوان»، که با لغتِ لاتین آن، یعنی Caption شناخته می‌شود، مانند سایر متون قوانینی دارد که رعایت آن باعثِ بهبود کیفیت محتوای صفحه‌ی کسب و کار فرد خواهد شد. قبل از این‌که به نکات نگارشیِ مناسب، جهتِ نوشتن کپشن در اینستاگرام بپردازیم، لازم است به این مورد اشاره شود که طبق قوانین اینستاگرام، به طور مجاز در هر کپشن، قادر به درج ۲۰۰۰ حرف یا Character و ۳۰ هشتگ (چه فارسی، چه انگلیسی) هستید. لطفا به این نکته توجه کنید که این کاراکترها تنها شامل کلمه‌ها نیستند بلکه شکلک‌ها، هشتگ‌ها و حتی نقطه‌‌ها نیز در این شمارش محاسبه می‌شوند. به طور مثال فرض کنید شما در متن خود از ۴ شکلک و ۱۸ هشتگ استفاده کرده‌اید، در این حالت، شما  ۲۲ عدد از تعدادِ ۲۰۰۰ کاراکتر مجازِ خود را مصرف کرده‌اید.

همچنین توجه داشته باشید که این بدان معنا نیست که تا می‌توانید در متن خود از شکلک‌ها و هشتگ‌ها استفاده کنید، بلکه می‌بایست مطلب را به گونه‌ای بنویسید که بیش‌ترین اثربخشی را داشته باشد و مخاطب را به مطالعه‌ی آن ترغیب کند. درست است که عکس یا ویدئویی که در پست خود قرار می‌دهید بسیار مهم است، ولی در صورتی‌که کپشن مناسب و مطلوبی ارائه ندهید، هر قدر هم گرافیک تصاویر صفحه‌ی شما، حرفه‌ای و زیبا باشند، اثربخشی مطلوبی نخواهند داشت. در ادامه به چند نکته‌ی ساده، در عین حال بسیار مهم و تاثیرگذار اشاره شده است:

نکات نگارشی تولید محتوا در اینستاگرام

۱- قوائد نگارش فارسی را رعایت کنید.

۲- از نیم‌فاصله در نوشتن لغات استفاده کنید. به طور مثال بنویسید «قرعه‌کشی»، نه «قرعه  ‌کشی».

۳- از نوشتن کپشن به صورت پینگیلیش خودداری کنید.

۴- در صورتی که متن موردنظرتان بلند است، آن را به جملات کوتاه تبدیل کنید.

۵- برای درک بهتر مفهوم کپشن توسط مخاطب، علائم نگارشی نظیر نقطه، علامت تعجب، علامت سوال و غیره را در جای مناسب استفاده کنید.

۶- از به کار بردن لغات سخت که در محاوره‌ی روزمره شنیده نمی‌شود پرهیز کنید.

۷- رسمی و خشک ننویسید، در عین حال متن بهتر است به سبکِ کوچه‌بازاری هم نباشد.

۸- یک لحن رسمی-صمیمی برای خود انتخاب کنید و متن‌های خود را مطابق آن بنویسید.

۹- هشتگ‌های موردنظرتان را با استفاده از دکمه‌ی اینتر از متن جدا کنید تا جلوه‌ی زیباتر و ساده‌تری به کپشن خود دهید.

۱۰- متن خود را چند مرتبه بخوانید تا مطمئن شوید  سهوا اشتباه‌ تایپی یا نگارشی نداشته باشد.

نکات تکنیکی در کپشن‌نویسی اینستاگرام

۱-هدفِ پیامی که می‌خواهید به مخاطب انتقال دهید را شناسایی کرده و سپس در مورد سبک متن‌‌ها تصمیم‌گیری کنید.

۲- هنگام تهیه‌ی کپشن، سلیقه‌ی کُلی مخاطبان خود را در نظر بگیرید.

۳- در تمامی پست‌ها از هشتگ‌های پیش‌فرض و اصلی، که از قبل تهیه کرده‌اید استفاده کنید.

۴- حدالامکان از نوشتن متن‌های طولانی بپرهیزید، چراکه از صبر و حوصله‌ی مخاطبان خارج است. البته ممکن است در مواردی نیاز باشد تا مطالب کمی طولانی‌تر از حد معمول و همیشگی خود باشند که در این موردِ به خصوص ممانعتی وجود ندارد.

۵- استفاده از هشتگ‌های نامرتبط، پُست صفحه‌ی شما را در قسمتِ نادرستی نمایش می‌دهد و ممکن است به دلیل گیج کردن مخاطبان و ایجاد سردرگمی برای آن‌ها، به عنوان نوعی مزاحمت تشخیص داده شده و پُست شما،  report شود. بنابراین متناسب با هر مطلب، هشتگ‌های مرتبط را به هشتگ‌های پیش‌فرض اضافه کنید.

۶- زمانی‌که مخاطب در حال خواندن کپشن پُست شماست، به طور تقریبی تنها ۲۰ لغت اول را می‌بیند و برای خواندن مابقی متن، می‌بایست روی گزینه‌ی more کلیک کند. بنابراین ابتدای متن، بسیار مهم است و در صورتی که از دید مخاطب جذاب یا مهم به نظر نرسد، ادامه نخواهد داد، به همین دلیل در انتخاب اولین جمله، عبارت، یا اولین کلمات خلاق باشید.

بنرهای اینستاگرام

فرض کنید اینستاگرام نمایشگاهی‌ست که به صورت روزانه برگزار می‌شود و شما نیز یک غرفه برای ارائه‌ی محصولات خود در آن دارید. در این حالت سعی می‌کنید به بهترین شکل به معرفی و تبلیغ محصولات یا خدمات خود بپردازید، به گونه‌ای که بیش‌ترین تاثیر را در ذهن مخاطب داشته باشد. مهم‌ترین نکته‌ای که نیاز است در تبلیغات خود اعمال کنید، برقراری حس خوشایند ارتباط با مخاطبان است. در همین راست اقدام به طراحی و تهیه‌ی تصاویر و بنرهای تبلیغاتی مرتبط با محصول خود می‌کنید. ممکن است مشابه تصویری که مشخص می‌کنید تا در صفحه‌ی خود به اشتراک بگذارید، بارها و بارها در اینستاگرام دیده باشید و عملا یک محتوای تکراری به شمار برود، با این حال شما می‌توانید این تفاوت را کنار بزنید و در خلق اثر، خلاق باشید. در این‌جا باز به همان مبحث شناخت مخاطب برمی‌گردیم.

هر چه شناخت بیش‌تر و بهتری از مخاطب هدف خود داشته باشید، در تهیه و تولید محتوای تصویری خود موفق‌تر عمل خواهید کرد. چراکه با سلایق کاربران خود آشنا هستید و پاسخ مناسبی برای رفع نیاز‌هایشان دارید. نکته‌ای که این روزها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است، محتوای مینیمالیست یا همان ساده‌گرایی در تبلیغات است. به ساده‌ترین‌ها فکر کنید و در ساده‌ترین حالت طراحی کنید. با این حال فراموش نکنید که نیاز است هدف مشخصی داشته باشید و به طور مشخص پیامی را در مضمون کلی این سادگی بیان کنید.  در واقع با این کار شما به محتوای درون صفحه‌ی خود هویت می‌بخشید که همین تعامل مثبت، به سادگی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تواند بهترین اثربخشی را در ذهن مخاطب برای کسب و کار شما به همراه داشته باشد. 

2 دیدگاه

  1. سلام، خداقوت و تشکر بابت مطلب فوق‌العاده‌ای که به اشتراک گذاشتید.

  2. بسیار عالی
    خیلی جامع و مفید بود. ما هم در زمینه جوشکاری سیار فعالیت داریم که به تازگی شروع به تولید محتوا در اینستاگرام کردیم.
    امیدوارم نتیجه بخش باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.