صفر تا ۱۰۰ ارز دیجیتال به زبان ساده (انواع، کاربرد و…)

ارز دیجیتال چیست
ارز دیجیتال چیست

طی ده سال اخیر، ارزهای دیجیتال یا همان ارزهای رمزنگاری شده با هدف آسان‌سازی فرآیند انتقال پول و از بین بردن واسطه هنگام تراکنش‌های مالی، پا به دنیای دیجیتال گذاشته‌اند و تا به امروز، با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت و تغییر بوده‌اند. رمزارزها اهمیت فراوانی دارند، طوری‌که حتی کم‌ترین مقدار آن‌ها نیز از ارزش اقتصادی بسیار بالایی برخوردار است، که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن، افزایش لحظه‌ای قیمت ارزهای دیجیتال است. سرعت رشد و رواج رمزارزها در سراسر دنیا، به حدی بوده است که باعث شده تعداد بی‌شماری از تولیدکنندگان به سمت استخراج ارزهای دیجیتال قدم بردارند. در این مطلب سعی کرده‌ایم ارز دیجیتال را بررسی و تحلیل کنیم و به چگونگی استفاده از رمزارزها و نحوه‌ی استخراج آن‌ها برای کاربران ایرانی بپردازیم، در ادامه با ما همراه شوید.

رمزارز یا ارز دیجیتال چیست؟

کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) یک ارز دیجیتال یا مجازی است که با رمزنگاری ایمن می‌شود و امکان جعل یا تقلبی بودن آن را تقریبا غیرممکن می‌سازد. بسیاری از ارزهای دیجیتال، شبکه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاک‌چین هستند؛ یک دفتر کل توزیع‌شده که توسط شبکه‌ای متفاوت از رایانه‌ها اجرا می‌شود. یکی از ویژگی‌های مشخص ارزهای دیجیتال این است که به طور معمول توسط هیچ مرجع یا مرکزی صادر نمی‌شوند و از لحاظ تئوریک از دخالت یا دستکاری دولت مصون می‌مانند. در حقیقت کریپتوکارنسی شکلی از دارایی مبتنی بر شبکه‌ای دیجیتالی است که در از طریق رایانه توزیع می‌شود. این ساختار غیرمتمرکز به ارزهای دیجیتال اجازه می‌دهد خارج از کنترل دولت‌ها و مقامات مرکزی تعریف شوند. داشته باشند. به صورت کلی رمزارزها یا ارزهای رمزنگاری شده سیستم‌هایی هستند که امکان پرداخت‌های امن آنلاین را فراهم می‌کنند و بر حسب «توکن‌های» مجازی که توسط ورودی‌های داخلی سیستم نشان داده می‌شوند، مشخص می‌گردند.

استخراج ارز دیجیتال چیست

واژه‌ی «ارز دیجیتال» برگرفته از تکنیک‌هایی است که برای رمزگذاری و ایمن‌سازی شبکه استفاده می شوند، اما با توجه به این که رمزارزها پدیده‌ای نوظهور محسوب می‌شوند و دائما در حال رشد و تغییر هستند، به همین دلیل ممکن است در جوامع مختلف، بر اساس مصادیق جدیدی که از رمزارزها تعریف می‌گردد عناوین مختلفی برای آن‌ها وجود داشته باشد. البته با وجود این که رمزارزها با اسامی مختلفی شناخته می‌شوند، در نهایت همگی یک مفهوم مشترک دارند؛ پول دیجیتالی طراحی شده با به‌کارگیری فناوری رمزنگاری. برخی از این اسامی عبارتند از کریپتو یا Crypto، کریپتوکارنسی، ارز دیجیتال، رمزارز، رمز پول، ارزهای رمزپایه و غیره.

بلاک چین چیست و چه می‌کند؟

کنسرسیوم بلاکچین‌ مجموعه روش‌های سازمان یافته برای اطمینان از یکپارچگی داده‌های هر تراکنش هستند و از ضرورت‌های دسترسی و استفاده از خدمات ارزهای دیجیتال به شمار می‌روند. ارزهای دیجیتال به دلایل مختلفی از جمله استفاده از در فعالیت‌های غیرقانونی، ایجاد نوسانات نرخ ارز و آسیب‌پذیری زیرساخت هایشان، گاها مورد انتقاد قرار می‌گیرند. بر همین اساس بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بلاکچین و فناوری‌های مرتبط با آن بسیاری از صنایع از جمله امور مالی و حقوقی را مختل می‌سازد. با این حال، برخی معتقدند بلاکچین‌ها به دلیل قابلیت انتقال سریع، امکان تقسیم‌پذیری، مقاومت در برابر رشد تورم و ایجاد شفافیت، عملکرد بسیار تحسین‌برانگیزی دارند و سودآور هستند. به گفته‌ی متخصصین فناوری، بلاکچین از پتانسیل بسیار خوبی برای استفاده در موقعیت‌هایی مانند رای گیری آنلاین و تامین مالی جمعی برخوردار است و به راحتی می‌توانند هزینه‌های متصل به انجام تراکنش را با ساده‌سازی پردازش پرداخت کاهش دهند. می دانند.

بلاکچین درست شبیه به یک دفتر حسابداری است که تمام جزئیات تراکنش‌ها در آن ثبت شده و قابل مشاهده است. تجارت بلاکچین، با ارائه‌ی اکوسیستم هوشمند، به رشد و توسعه‌ی شرکت‌ها کمک می‌کند.

انواع ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی

ارزهای رمزنگاری شده برای انتقال یا پرداخت‌های ارزشی (مشابه پول دیجیتال) در یک شبکه غیرمتمرکز از کاربران در نظر گرفته شده‌اند. بسیاری از آلت‌کوین‌ها نیز به همین ترتیب طبقه‌بندی می‌شوند و گاهی اوقات ممکن است از آن‌ها به عنوان توکن‌های ارزشی نیز نام برده شود. البته در سوی دیگر توکن‌های مبتنی بر بلاکچین نیز وجود دارند که هدفی متفاوت از پول دارند. بهترین مثال توکنی است که به عنوان بخشی از یک پیشنهاد اولیه سکه (ICO) صادر شده است که نشان دهنده‌ی سهمی از یک پروژه‌ی بلاکچین یا پروژه‌ای مالی و غیرمتمرکز (DeFi) است. در چنین حالتی، اگر توکن ها به ارزش شرکت یا یک پروژه‌ی خاص مرتبط باشند، می‌توان گفت که این توکن‌ها، مانند اوراق بهادار و سهام، از نوع امنیتی هستند. توکن های دیگری نیز وجود دارند که هر یک عملکرد خاص و متفاوتی دارند. به عنوان مثال توکن‌های Storj در دسته‌ی رمزارزهایی قرار می‌گیرند که به افراد اجازه می‌دهند فایل‌ها را در یک شبکه غیرمتمرکز به اشتراک بگذارند. نیم‌کوین یا Namecoin نیز از جمله این توکن‌هاست که سرویس غیرمتمرکز یا ابری (DNS) شناخته می‌شوند و اغلب در سرویس‌دهی URLها و آدرس‌های اینترنتی کاربرد دارند، بر همین اساس به آن‌ها توکن‌های به عنوان کاربردی نیز گفته می‌شود.

انواع ارز دیجیتال چیست

درگاه پرداخت رمزارز

یکی از انواع درگاه پرداخت، درگاه پرداخت ارز دیجیتال است. درگاه پرداخت رمزارز یک بستر امن برای تبادلات مالی یا دارایی‌های دیجیتال است که امنیت داده‌های آن، از طریق سیستم رمزنگاری تامین می‌شود. درگاه پرداخت رمزارزی توسط بلاکچین مدیریت می‌شود و تمام جزئیات تراکنش  های رمزارزی، به صورت خودکار در آن ثبت می‌شود. تجارت بلاکچین، با ارائه‌ی اکوسیستم هوشمند، به رشد و توسعه‌ی شرکت‌ها کمک می‌کند. به معنای دیگر درگاه پرداخت رمزارزی سیستمی است که امکان تراکنش های بین‌المللی را تسهیل و امنیت آن‌ها را تضمین می‌کند و بر حسب «توکن‌های» مجازی که توسط ورودی‌های داخلی سیستم نشان داده می‌شوند، مشخص می‌گردند.

آلت‌کوین چیست؟!

به صورت کلی به تمامی ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده‌ای که پس از بیت‌ کوین طراحی و معرفی شده‌اند و در دسترس کاربران فضای مجازی قرار گرفته‌اند آلت کوین‌ (AltCoin) گفته می‌شود. در ادامه ضمن معرفی چهار آلت‌کوین برتر، به شرح مختصری از هر یک از آن‌ها بسنده کرده‌ایم؛

۱. اتریوم (ETH)

اولین جایگزین بیت کوین در لیست ما، اتریوم، یک پلتفرم نرم افزاری غیرمتمرکز است که قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را قادر می‌سازد ضمن این که از هر گونه اختلال، کلاهبرداری، کنترل یا دخالت شخص ثالث نیز جلوگیری می‌کند. هدف اتریوم ایجاد مجموعه‌ی ابری و غیرمتمرکز از محصولات دیجیتال قابل فروش است به صورتی که هر فردی در جهان قادر باشد آزادانه و بدون هیچ محدودیتی به خرید یا فروش محصولات دیجیتالی دسترسی داشته باشد.

ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد

۲. لایت‌کوین (LTC)

لایت کوین (LTC) که در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی و ارائه شد، یکی از اولین ارزهای رمزپایه‌‌ای بود که راه بیت کوین را دنبال می‌کرد و اغلب از آن به عنوان «نقره به طلای بیت کوین» یاد می‌شود. لایت کوین مبتنی بر یک شبکه پرداخت جهانی اوپن سورس است که توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل نمی‌شود و از Scrypt به عنوان یک PoW استفاده می‌کند. PoW یک الگوریتم صحت‌سنجی برای اثبات عمل در حال انجام است به این معنا که تنها می‌تواند با کمک واحدهای پردازش مرکزی درجه مصرف کننده (CPU) رمزگشایی شود. اگر چه عملکرد و زیرساخت لایت کوین از بسیاری جهات درست شبیه به بیت کوین است، اما نرخ تولید سریع‌تری در مقایسه با بیت کوین دارد و از این رو می‌تواند زمان تایید تراکنش را کاهش دهد.
در نوامبر سال ۲۰۲۱، ارزش بازار لایت کوین رقمی برابر با ۱۴ میلیارد دلار با ارزش حدودی ۲۰۰ دلار به ازای هر توکن برآورد شد که همین مساله لایت کوین را به هفدهمین ارز دیجیتال بزرگ در جهان تبدیل کرد.

۳. کاردانو (Cardano ADA)

کاردانو یک ارز دیجیتال رمزنگاری شده است که با رویکردی مبتنی بر تحقیق و تحلیل توسط متخصصان، ریاضیدانان و کارشناسان سابق رمزارز اتریوم ایجاد شده است. اعضای اتریوم پس از اختلاف نظر، با مسیری که اتریوم در پیش گرفته بود، او را ترک کردند و تنها مدتی بعد به فکر طراحی و معرفی ارز دیجیتال جدیدی با عنوان کاردانو گرفتند. این پروژه اولین بار توسط چارلز هاسکینسون، یکی از پنج بنیانگذار اتریوم مطرح شد.

این گروه تصمیم گرفتند بلاک چین خود را از طریق انواع آزمایش‌ و تحقیقات گسترده تعریف کنند. بنابراین در پشت صحنه‌ی این طرح، بیش از ۹۰ نقشه‌ی مسیر برای آن ترسیم کردند. همین فرآیند دشوار و پیچیده باعث شد  Cardano در میان همتایان خود در PoS و همچنین سایر ارزهای دیجیتال بزرگ متمایز باشد. امروز به کاردانو لقب «قاتل اتریوم» نیز داده می‌شود به این دلیل که از بلاکچین قوی‌تری پشتیبانی می‌کند.

۴. پولکادوت (DOT)

پولکادوت (DOT) یک ارز دیجیتال با خدماتی منحصر به فرد است که در مقایسه با سایر رمزارزها، ارائه قابلیت همکاری، یکی از مهم‌ترین خدمات آن شمرده می‌شود. پروتکل چیده شده در ارز دیجیتال پولکادوت، مختص اتصال بلاک چین های مجاز طراحی شده است تا این امکان را برای سیستم ها فراهم سازد که در جوار یکدیگر، و به صورت همزمان فعالیت داشته باشند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش Polkadot زنجیره‌ی رله است که امکان همکاری شبکه‌های مختلف را فراهم می سازد. علاوه بر این، امکان پاراچین سازی یا تعریف بلاک چین های موازی با توکن های بومی را نیز برای استفاده در مواقع خاص فراهم می کند.

چگونه ارز دیجیتال بخریم

تفاوت پاراچین و بلاکچین

پاراچین (Parachain) عملکردی مشابه با شبکه‌‌ی بلاکچین دارد و در ماهیت اصلی، برای ساختاربندی و مدیریت داده‌ها و اطلاعات طراحی شده است. پاراچین‌ها نیز مانند انواع مختلف بلاکچین‌، به صورت موازی و همزمان در اکوسیستم‌های پولکادات اجرا پذیر هستند، با این تفاوت که با اتصال به شبکه مرکزی، نیازی به تعریف نودهای مجزا ندارند.

انواع نودها

هر دستگاهی که قابلیت اتصال به شبکه‌ی بیت‌کوین را داشته باشد، نود نامیده می‌شود، نودها انواع مختلفی دارند، به عنوان مثال نودهایی که به صورت مستقیم به بلاکچین مختص بیت کوین وصل می شود و تمام فرم‌های بلاکچین را پذیرش می‌کند فول نود (Full Node) نامیده می‌شود و نودهایی که تنها بخشی از فرم‌های بلاکچین‌های بیت‌کوین را پشتیبانی می‌کند، لایت نود (Light Node) نامیده می‌شوند.

معتبرترین ارز دیجیتال

بیت‌کوین – اتریوم – بیت‌کوین کش – لایت‌کوین – دَش – نئو – نم – مونرو – اتریوم کلاسیک – آیوتا – کوانتوم – کاردانو

بیت‌کوین چیست؟

بیت کوین، اولین ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین بود که امروزه با وجود هزاران ارز دیجیتال جایگزین که هر کدام از لحاظ عملکرد و مشخصات با یکدیگر تفاوت دارند، همچنان به عنوان محبوب‌ترین و با ارزش‌ترین ارز دیجیتالی شناخته می‌شود. بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط فرد یا گروهی با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» راه‌اندازی شد و در نوامبر ۲۰۲۱ موفق شد گردش بازار ارزهای دیجیتال را با بیش از ۱۸.۸ میلیون بیت کوین با ارزش بازار حدود ۱.۲ تریلیون دلاری به خود اختصاص دهد که تا به این لحظه نیز این عدد همچنان در حال تغییر و افزایش است.

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که بدون هیچ گونه کنترل مرکزی یا نظارت بانکی – دولتی عمل می‌کند و به نرم‌افزار نظیر به نظیر و رمزنگاری شده متکی است. در حقیقت یک در نرم‌افزار همه تراکنش‌های بیت‌کوین توسط یک دفتر کل که می‌تواند یک نرم‌افزار یا منبع مجازی باشد، ثبت می‌شود و نسخه‌های کپی‌ شده‌ی تراکنش‌های بیت کوینی در سرورهای ابری سراسر جهان نگهداری می‌شوند. در نهایت هر کسی که می‌خواهد از رمزارز دیجیتال بیت کوین استفاده کند، به راحتی می‌تواند با دسترسی به یک کامپیوتر، یکی از این سرورها را که در قالب شبکه‌ی ابری شناخته می‌شوند را راه‌اندازی کند. اجماع در مورد اینکه چه کسی صاحب کدام کوین است به‌جای تکیه بر یک منبع اعتماد مرکزی مانند بانک، از طریق رمزنگاری در این گره‌ها به دست می‌آید. سپس هر تراکنش به صورت عمومی در شبکه منتشر می‌شود و از شبکه‌ای به شبکه‌ی دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود. در قدم بعدی که در فواصل هر ده دقیقه یک بار انجام می‌شود، این تراکنش‌ها توسط ماینرها در بخشی به نام بلاک یا بلوک جمع‌آوری می‌شوند و به‌طور پیوسته به بلاک چین اضافه می‌گردند. این تمام مراحل حساب و کتاب در بیت کوین است.

بیت کوین چیه

ماینر چیست؟

ماینرها ابزارهایی هستند که برای استخراج ارزهای دیجیتال و عملیات ماینینگ (Mining) از آن‌ها استفاده می‌شود.ماینرها ابزارهایی هستند که برای استخراج ارزهای دیجیتال و عملیات ماینینگ (Mining) از آن‌ها استفاده می‌شود.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

به همان روشی که پول فیزیکی یا همان اسکناس‌ را در کیف پول خود نگه می‌دارید، می‌توانید ارز دیجیتال را نیز در کیف پول دیجیتال‌تان نگهداری کنید.

چگونه می‌توانیم بیت کوین را به پول نقد تبدیل کنیم؟

جواب ساده‌ست؛ بله. بیت کوین را می توان مانند هر دارایی دیگر با پول نقد مبادله کرد. برای این کار افراد می‌توانند به صرافی‌های ارز دیجیتال مراجعه کنند، اما نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است اینجاست که تمامی تراکنش‌ها را می‌توان شخصا یا از طریق هر پلتفرم ارتباطی دیگری نیز انجام داد و نیازی نیست به صرافی ارز دیجیتال خاصی وابسته باشید. هیچ مکانیزم و قانون رسمی برای تبدیل بیت کوین به پول نقد وجود ندارد و برای تبدیل آن، انتخاب با شخص مصرف کننده است.

فرآیند نقدینگی ارز دیجیتال

در فرآیند نقدینگی رمزارزها چند سناریوی مختلف وجود دارد. به عنوان مثال، ممکن است وجوه رمزنگاری شده در یک آدرس خارجی ذخیره شده باشد، یا در یک صرافی ارزهای رمزنگاری شده یا در یک کیف پول خصوصی. در هر حالت، برای تبدیل ارز دیجیتالی به ارز حقیقی یا اسکناس، ابتدا باید مبلغ موردنظرتان را در Kriptomat واریز کنید و هنگامی که رمزارز خود را با موفقیت در کریپتومات دریافت کردید، می‌توانید آن را بفروشید و یا به عنوان یک ارز فیات به حساب بانکی خود منتقل کنید. البته توجه داشته باشید که کریپتومات از رویه‌های سخت‌گیرانه ضد پولشویی (AML) پیروی می‌کند، بنابراین برداشت شما باید به حساب بانکی باشد که اولین مرتبه برای واریز کریپتومات استفاده کرده‌اید.

کریپتومات چیست؟

کریپتومات یک پلتفرم صرافی و خدمات کیف پول مبتنی بر اتحادیه اروپا است که مسیر آسانی را برای خرید و ذخیره‌ی ارزهای دیجیتال فراهم می‌آورد.

منظور از ارز فیات چیست؟

ارز فیات (Fiat Currency) به واحد پولی گفته می‌شود که توسط دولت‌ها منتشر می‌گردد و مانند طلا، نقره، اسکناس، یا سایر اقلام مشابه، پشتوانه‌ی فیزیکی ندارند و ارزش آن بسته به نوع ارتباط میان میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد.

جدیدترین ارز دیجیتال

تفاوت ارز دیجیتال با پول حقیقی؟!

ارزهای دیجیتال به دلیل که تحت نظارت و پشتیبانی هیچ یک از مراجع قانونی نیستند پول نقد یا اسکناس محسوب نمی‌شوند. در حقیقت ارز دیجیتال یک نمایش دیجیتالی از «ارزش» است که بر روی یک بلاک چین ساخته شده و از شیوه‌ی رمزنگاری استفاده می‌کند. کریپتوکارنسی‌ها می‌توانند به عنوان ابزاری برای مبادله‌ی یک واحد حساب و ذخیره‌ یا حفظ ارزش عمل کنند. برخلاف ارز فیات، بیشتر ارزهای دیجیتال کاملا غیرمتمرکز و وابسته به فضای ابری (DNS) هستند و بدون هیچ واسطه‌ای به صورت همتا عمل می‌کنند.

BitCoin Cash چه تفاوتی با BitCoin دارد؟

در میان تمام تفاوت هایی که بیت کوین و بیت کوین کش با یکدیگر دارند، اولین و مهم‌ترین آن این است که بیت کوین کش در مقایسه با بیت کوین هزینه تراکنش کمتری دارد و داده ها را با سرعت بسیار بیش‌تری منتقل می کند. بنابراین، بیت کوین کش می تواند توسط افراد بیش‌تر و به طور همزمان استفاده گردد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که بیت کوین کش، حداقل در زمان حاضر، به اندازه بیت کوین از اعتماد مصرف کنندگان برخوردار نیست.

در مطالب بعدی قصد داریم به به ابعاد مختلف کریپتوکارنسی‌ها، و جزییات بیش‌تر هر یک از آن‌ها بپردازیم، چنانچه علاقه‌مندید در مورد رمزارزها بیش‌تر بدانید یا به دنبال موضوع خاصی هستید، کافیست عنوان موردنظرتان را در  بخش نظرات این مطلب برای ما بنویسید تا در مطالب بعدی تمام زوایای آن را بررسی و تحلیل کنیم.

ارز دیجیتال چیست؟

رمزارز یک دارایی دیجیتال است که امنیت داده‌های آن، از طریق سیستم رمزنگاری تامین می‌شود.

ماینر چیست؟

ماینرها ابزارهایی هستند که برای استخراج ارزهای دیجیتال و عملیات ماینینگ (Mining) از آن‌ها استفاده می‌شود.ماینرها ابزارهایی هستند که برای استخراج ارزهای دیجیتال و عملیات ماینینگ (Mining) از آن‌ها استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.