سامانه ساتنا چیست؟ و سقف انتقال ساتنا چقدر است؟

سامانه ساتنا
سامانه ساتنا

با توجه به قوانین خاصی که بانک مرکزی در کشور ما وضع کرده است، نحوه انتقال وجه چندین بار دچار تغییرات عمده شده است. برای انتقال وجه بین بانکی، روش های مختلفی وجود دارد. این روش ها شامل روش های سنتی، دستگاه های کارتخوان و همینطور روش‌های الکترونیکی و مدرن هستند که می توان از طریق موبایل بانک، اینترنت بانک و یا خدمات مشابه دیگر، از آن استفاده کرد. برای انتقال وجه بین کارت ها و حساب های بانکی متفاوت، سامانه های مختلفی راه اندازی شده اند.

انواع روش انتقال وجه

سامانه های متفاوتی برای انتقال وجه بین کارت ها و حساب‌های بانکی موجود هستند ولی هر یک از این سامانه‌ها محدودیت هایی دارند. علت این است که بانک مرکزی اعلام کرده برای جلوگیری از جرائم بانکی فساد ها و پولشویی یک دسته از محدودیت ها برای انتقال وجه وجود داشته باشد. در گذر زمان قوانینی که مربوط به انتقال وجه از سامانه های مختلف است تغییر می کند. دو دلیل اصلی این موضوع تورم و گرانی هستند. در کنار همه این ها شما بسته به خدماتی که برای انتقال وجه از بانک انتظار دارید، می توانید نوع سامانه انتقال وجه خود را انتخاب کنید.

معرفی انواع روش های انتقال وجه

تعدادی از رایج‌ترین روش ها برای انتقال وجه عبارتند از:

  • استفاده کردن از اپلیکیشن های پرداخت
  • استفاده از درگاه پرداخت
  • استفاده از موبایل بانک ها
  • استفاده از اینترنت بانک ها
  • استفاده از دستگاه های خود پرداز(ATM)
  • مراجعه حضوری به شعبه بانکی که در آن حساب دارید
روش های انتقال وجه

بیشتر بخوانید: نئو بانک چیست؟

ساتنا چیست؟

یکی از محصولات بانکداری نوین سامانه ساتنا است که امکان واریز کردن و انتقال وجه را به شکل آنلاین و عدم نیاز به مراجعه حضوری به بانک برای مشتری ها فراهم می کند. ساتنا یا سامانه تسویه ناخالص آنی به مشتریان یک بانک این اجازه را می دهد که با مراجعه به یکی از شعب همان بانک بتوانند هرگونه حواله را به هر حسابی که در بانک های مختلف قرار دارد در همان روز واریز کنند. در واقع ساتنا یک جایگزین مناسب برای چک رمزدار بین بانکی است که نیازی به استفاده از ابزار های کاغذی ندارد و ارتباطات الکترونیک صورت می پذیرد. به همه دستورهای پرداختی که در سامانه ساتنا صادر می شوند یک شماره ۱۶ رقمی اختصاص می یابد و امکان تکرار آن در کل شبکه بانکی کشور غیر ممکن است. همه انواع حساب های جاری، پس انداز و همچنین کوتاه مدت می‌توانند از سامانه ساتنا استفاده کنند و مختص به یک حساب خاص نیست. سامانه ساتنا فقط مبادلات آنلاین را انجام نمی دهد. علاوه بر این مشتریان می توانند در شعبه بانک مورد نظر خودشان مبلغ مورد نظر خود را این سامانه ثبت کنند.

ساعت انتقال وجه ساتنا (سامانه تسویه ناخالص آنی)

این سامانه همه روزه به جز جمعه از ساعت ۸ صبح الی ۱۶ کار می کند. مشتریان همه بانک ها در همه نقاط کشور می توانند از آن استفاده کنند. سامانه ساتنا عملیات انتقال وجه را نهایتا طی نیم ساعت انجام می دهد.

سقف انتقال ساتنا

در سیستم آنلاین بانک و اپلیکیشن های بانکی همه دستورهای پرداختی از مبلغ ۵۰ میلیون تومان و بالاتر قابل پذیرش در سامانه ساتنا است و انجام می گیرد. سقف انتقال در سامانه ساتنا از داخل شعبه بانکی نامحدود است و به مبلغ دلخواه مشتری صورت می گیرد. اما سقف انتقال وجه از طریق اینترنت بانک و موبایل بانک در هر کدام از بانک ها مختلف است. البته مشتری با دارا بودن توکن بانکی تا ۲۰۰ میلیون تومان را با مشخص کردن علت دقیق انتقال می‌تواند انجام دهد. همچنین سقف انتقال ماهانه برای هر شخص سه میلیارد تومان است. با وجود اینکه گفتیم انتقال وجه در سامانه ساتنا از طریق شعبه محدودیت ندارد ولی به علت قوانینی که بانک مرکزی برای مبارزه با پولشویی وضع کرده است، مشتریان علت این جابجایی با مبالغ بالا را باید مشخص کنند.

کارمزد انتقال وجه ساتنا

طبق آخرین ابلاغیه ای که بانک مرکزی داشته است، کارمزد انتقال وجه در ساتنا دو صدم درصد مبلغ هر تراکنش است و سقف کارمزد ۲۵ هزار تومان است. مثلا انتقال وجه ۵۰ میلیون تومانی که حداقل دستور پرداختی در ساتنا هم هست، ۱۰ هزار تومان کارمزد دارد. بیشترین کارمزد انتقال وجه برای همین سامانه تعیین شده و از طرف بانک‌ها اینگونه توجیه می‌شود که اگر شما انتقال امن و آنی را می خواهید باید پول بیشتری را به عنوان کارمزد پرداخت کنید در غیر این صورت سامانه پایا و کارت به کارت هم هست!

سقف انتقال وجه ساتنا

چگونگی پیگیری حواله ساتنا

در صورت ایجاد اختلال در فرآیند انتقال وجه از طریق سامانه ساتنا یا به وجود آمدن مغایرت بانکی، مشتریان می توانند هم به صورت حضوری به نزدیکترین شعبه بانک خود مراجعه کنند و مشکل به وجود آمده را پیگیری کنند، و هم می‌توانند با شماره تماسی که هر بانک به طور اختصاصی برای سامانه ساتنا اعلام کرده است تماس حاصل کنند.

اساسا انتقال وجوه در سامانه ساتنا صرفا طبق شماره شبایی است که فرد آن را اعلام کرده و در فرم پرداخت وارد می کند، پس باید نهایت توجه را داشته باشید چون در انتقال هایی که شماره شبا ثبت می‌شود اطلاعات دیگر مثل نام و نام خانوادگی و سایر مشخصات موقع واریز وجه کنترل نمی شود. پس بعد از وارد کردن شماره شبا حتما آن را دوباره کنترل کنید.

بیشتر بخوانید: شماره شبا چیست؟

مزایای استفاده از سامانه ساتنا

یکی از مهم‌ترین مزایای سامانه تسویه ناخالص آنی بالا بودن حداکثری امنیت در هنگام انتقال وجوه است. به خصوص زمانی که مبلغ انتقالی بالا باشد یا گیرنده آن در دسترس نباشد (از نظریه فاصله مکانی). از دیگر مزیت‌های سامانه ساتنا می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • در سامانه ساتنا انتقال وجه حداکثر تا نیم ساعت انجام می‌شود؛ بنابراین اگر برای شما سرعت انتقال وجه اهمیت دارد می‌توانید از این سامانه استفاده کنید.
  • شما با استفاده از سامانه تسویه ناخالص آنی نیازی به حمل و نقل چک ندارید. بنابراین نیازی هم نیست تا به بانک گیرنده مراجعه کنید.
  • با استفاده از سامانه ساتنا ریسک انتقال وجوه از بین می‌رود. چون خطر سرقت و یا مفقود شدن وجه وجود ندارد.
  • تراکنش شما لغو نمی شود و همچنین امکان برگشت خوردن یا جابجایی هم وجود ندارد.

تفاوت سامانه ساتنا با پایا

سامانه پایا و ساتنا هردو جز سامانه هایی هستند که برای انتقال وجه بین بانک های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. هر دوی این سامانه ها مطمئن اند و بالاترین سرعت انتقال را دارند ولی هر یک از این دو سامانه شرایط و قوانین خاص خودشان را دارند:

  • متغیر بودن زمان انتقال: همان طور که گفته شد سامانه ساتنا انتقال وجه را نهایتا در نیم ساعت انجام می‌دهد. ولی سیستم پایا همین عملیات انتقال وجه را در یک ساعات ثابت انجام می دهد و انتقال وجه آنی ندارد.
  • تفاوت سقف انتقال وجه: طبق بخشنامه ای که بانک مرکزی در دی ماه سال ۱۴۰۰ به بانک ها داده محدودیتی برای انتقال وجوه در سامانه ساتنا اعمال شده است. به این صورت که حداقل مبالغ از ۵۰ میلیون به بالا باشد.
  • نحوه انتقال وجه: در سامانه ساتنا تسویه حساب و واریز کردن وجه به حساب مشتری به شکل تک تک و در زمان درخواست به بانک مرکزی و همچنین بانک مقصد ارسال می شود. معمولا بین ۲ ثانیه تا ۲۰ دقیقه این زمان در بانک های مختلف متفاوت است. اما در سامانه پایا ارسال به بانک در ساعت های مشخص صورت می‌گیرد و به صورت دسته ای از بانک مبدا به بانک مقصد انجام می‌شود.
تفاوت سامانه ساتنا با پایا

مدت زمان واریز ساتنا

همانطور که در موضوعات بالا به آن اشاره کردیم، انتقال وجه از طریق سامانه تسویه ناخالص آنی در کمتر از ۳۰ دقیقه انجام می گیرد.

مراحل استفاده از سامانه ساتنا

  1. مراجعه مشتری به یکی از شعب بانک خود و تکمیل کردن فرم های مربوط به انتقال وجه از طریق سامانه تسویه ناخالص آنی
  2. کنترل شدن فرم توسط بانک و تایید کردن آن
  3. ارسال درخواست مشتری به مرکز ساتنا
  4. واریز کردن وجه درخواستی مشتری به حساب بانکی مقصد

لیست بانک هایی که در سامانه ساتنا عضو هستند

بیشتر بانک ها در سامانه ساتنا عضو هستند که لیست آن ها را در ادامه آورده ایم:

بانک توسعه، صادرات، اقتصاد نوین، انصار، ایران زمین، آینده، پارسیان، پاسارگاد، پست بانک ایران، تجارت، توسعه تعاون، خاورمیانه، دی، قرض الحسنه رسالت، رفاه، مؤسسه اعتباری توسعه، سامان، سینا، شهر، سپه، سرمایه، صادرات ایران، صنعت و معدن، کارآفرین، کشاورزی، گردشگری، مسکن، ملت و ملی ایران.

جمع بندی

به طور کلی روش های انتقال وجه متفاوت هستند. هر یک از این روش‌ها قوانین خاص خود را دارند و در سقف انتقال وجه، مدت زمان انتقال و کارمزد متفاوت‌اند. برای انتقال وجه بین بانک های مختلف سامانه های متفاوتی راه اندازی شده اند که قوانین هر یک از این سامانه‌ها در بازه زمان دچار تغییر شده است. علت اعمال سقف واریز از طرف بانک مرکزی، جلوگیری از فسادهای بانکی و پولشویی است.ب ا این وجود مشتریان باز هم با داشتن توکن بانکی می توانند این انتقال را با مشخص کردن دلیل انتقال وجه انجام دهند. یکی از سامانه های واریز آنی سامانه ساتنا یا تسویه ناخالص آنی است که واریز وجوه را در حداکثر نیم ساعت با بالاترین مبالغ و بیشترین سطح امنیت انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.